Michelle Ailèn -
Hjem Add Kontakt

0

I kjølevannet av innlegget mitt om frisørprodukter på nett mm. har jeg fått veldig mye oppmerksomhet fra blivakker. Et eget innlegg kommer om det senere, tenkte bare jeg skulle vise dere mailen jeg fikk fra Ann-Kristin Stokke, education manager innen Dermalogica. Håper dette virker oppklarende for dere som skulle være i tvil. 

 

Les hele mailen her; 

Hei Michelle!

 

Takk for din henvendelse.

 

Med Dermalogica, som er verdens største profesjonelle hudpleieserie, har vi hatt utfordringen med uautorisert handel lenge, og vi er bekymret for hvordan merkevaren blir ivaretatt i disse kanalene. Skintific AS har fra produsentens side enerett for salg av Dermalogica på det norske markedet. Samtidig selges det Dermalogica fra norske og utenlandske nettsider til den norske forbruker til sterkt reduserte priser. Disse nettsidene har ikke kjøpt produkter fra Skintific AS eller fra Dermalogica, dette gjelder både blush.no, blivakker.no og strawberrynet. Vi har bedt flere av nettsidene, om å svare på og bevise hvor de får produktene fra, da de fjerner identifikasjonsmerkingen på produktene og vi mistenker dem for å ha noe å skjule. Siden produktenes identifikasjon/hologram er fjernet fra produktene, kan hverken vi eller Dermalogica sentralt garantere for disse produktene. Det betyr at dette kan være gamle, utgåtte produkter eller i verste fall piratkopier.

 

Når man får tak i billige merkenavn på nett, er varen skaffet til veie utenom produsentens ordinære distribusjon og uten produsentens godkjennelse. Dette betyr at varen har vært ute av produsentens kontroll over kortere eller lengre tid og kan dreie seg om gamle, utgåtte eller skadde produkter. For å beskytte forbrukeren og merkevaren advarer Dermalogica mot uautoriserte nettbutikker.

 

I tillegg vet vi at forbrukere som har kjøpt Dermalogica fra flere av disse nettsidene har fått gamle og til og med åpnede produkter. Vi har selv bestilt varer og fått produkter med gamle prislapper merket i engelske pund. Enten er produktet solgt videre fra et konkursbo via en konstellasjon som kjøper opp og videreselger til nettbutikker som ikke er autoriserte forhandlere. Eller det kan være tyvegods, videresolgt på det illegale markedet. Produktet kan da gjennom flere ledd ha stått lagret i mange måneder og til og med over flere år. I Norge har vi opplevd å bli frastjålet sendinger underveis til lager, og klinikker har vært utsatt for innbrudd der kun Dermalogica sine produkter er blitt stjålet. Dessverre er de aller fleste forbrukere av god tro og er sikre på at de kjøper ferske og originale produkter. Dette kommer klart frem når vi får henvendelser fra forbrukere med klager på produkter de har fått levert av uautoriserte forhandlere på nett.

 

En annen faktor som påvirker prisene, er at Europa sliter med økonomien sin, og går derfor ekstremt lavt i pris for å få solgt sine produkter, med minimale marginer.

 

Dermalogica sentralt og vi som enedistributør i Norge, jobber hele tiden med tiltak for å stoppe denne handelen som går på siden av autorisert kanaler.

 

Hvordan jobber vi for å sikre forbrukeren ekte, ferske og lovlig importerte dermalogicaprodukter?

 

> Se etter hologrammet: Hvert eneste dermalogicaprodukt har en egen ID-merking, et hologram. Hologrammet er et 3D klistremerke som forsegler dermalogicaproduktet i esken. Hologrammet er produsentens kvalitetsstempel og skal finnes på alle dermalogicaprodukter for å garantere at denne er ekte. Produkter som ikke har hologrammet intakt er tuklet med og er i strid med produsentens retningslinjer. Vi har flere eksempler på at det selges dermalogicaprodukter fra norske nettsider i dag der hologrammet er fjernet.

 

> Se etter garantimerket: Tekon har i samarbeid med Dermalogica sentralt, utarbeidet et garantimerke for det norske markedet. Helt siden april i 2011 er alle salgsprodukter vi har levert klinikkene i det norske markedet, blitt merket med dette garantimerket. Kjøper du dermalogicaprodukter med det norske garantimerket, kan vi gi deg 100% garanti på at du har kjøpt ferske produkter -garantert av Dermalogica.

 

Dermalogica er et profesjonelt merke der foreskriving og profesjonell veiledning er en del av kundeservicen som sikrer riktige produkter nettopp til kundens hud. Som en god del av vårt påslag som distributør brukes for å sikre kompetansen til alle våre fagfolk rundt om i landet. Det betyr at vi etterutdanner alle våre forhandlere uten kostnad for dem. Dermalogicas etterutdanningsprogram er delt inn i 3 steg med avsluttende eksamen som gir ekspertstatus. Denne ekspertstatusen gir en tittel som er globalt anerkjent.   Våre fagfolk, hudterapeutene, holder seg dermed faglig oppdatert og bruker konsepter som Face Mapping, konsultasjon og foreskriving, slik at du som forbruker får eksperthjelp med på kjøpet! Vår forhandleroversikt finner du på www.dermalogica.no

 

Håper denne mailen virker oppklarende for deg.

 

 

Vennlig hilsen/Kind regards

Skintific as

Ann-Kristin Stokke

Fagsjef /Education Manager

+47 90 61 26 66 / +47 22 57 88 00

 

 

 

 

  • 47

    Har det ikke vært en evig diskusjon da, dere? Vi snakker om nettbutikker som blivakker, strawberrynet ++++ der jeg sier at det er falske produkter, du sier det er bare utgåtte produkter, og venninnen din sier det er fantastiske produkter. Vi snakker om at du ikke har merket forskjell på håret ditt av å bruke first price shampooen fra når du brukte den svindyre shampooen frisøren anbefalte så varmt. Vell, jeg har lagt mye tid og arbeid inn i det, for jeg ønsker at dere skal forstå. Jeg ønsker at dere skal være sikker, forstå, og kunne begrunne argumenter dere eventuelt får fra venner/bekjente og forhandlere i nettbutikk/dagligvare. 

     

    Så la oss starte!  

     

    Hva betyr shampooen min da?  

     

    Vaskestoffer (surfaktanter). Vanlige vaskestoffer er for eksempel sodium laureth sulfate, og sodium lauryl sulfate (ofte forkortet til SLS), ammonium laureth sulfate og ammonium lauryl sulfat (ofte forkortet ALS).

    Skumbyggende ingredienser.Vaskestoffene skummer ikke, i motsetning til hva mange tror. At en sjampo skummer, garanterer dermed ikke for at håret blir renere. Vanlige skumingredienser er cocamide MEA og cocamidopropyl betaine.

    Quats (quaternary ammonium compounds): Tilsettes for at håret skal bli lettere å gre. Eksempler kan være hydroxypropyltrimonium chloride, benzylmonium chloride og cetrimonium chloride.

    Fuktbindere (humectants): Disse hindrer at håret tørker ut og gjør at håret føles tykt og mykt. Kjente fuktbindere er glycerin, sorbitol, hyaluron acid og propylene glycol.

    Pleiestoffer: Gjør håret lettere å gre, gjør det mykere og blankere. Kjente pleiestoffer er for eksempel collagen, protein, aminosyrer, panthenol og triglyserider. Silikoner listes også opp under pleiestoffer/conditioning agents.

    Thickeners, eller fortykkere direkte oversatt. Er ansvarlig for selve produktets konsistens, tekstur og hvordan det ser ut. Vanlige fortykkere er cetyl alcohol, stearyl alcohol,hydrogenated lanolin, glycol stearate og palmitic acid.

    Konserveringsmidler. Dette må til for å holde bakterier og sopp unna. Vanlige konserveringsmidlene er parabener, disodium EDTA og phenoxyetanol.

    Kilde: Don't go shopping for hair-care products without me av Paula Begoun

     

    Og videre! 

     

    Hvorfor burde jeg kjøpe shampoo fra frisør, fremfor å kjøpe i butikk? 

     

    Hjelp, dette er et veldig følsomt tema og tråkke inn på! For her er det mange delte meninger.  

    Du kan sitte i sofaen og lese deg grønn på innholdsfortegnelsen på frisørshampooen din og butikkshampooen din uten å finne noen stor forskjell. Den store forskjellen trenger nemlig ikke alltid å ligge i ingrediensene, men rett og slett i blandingsforholdet. En frisørshampoo kan inneholde flere, bedre og en større mengde med vaskestoffer, mens en butikkshampoo ofte inneholder flere, og mere av de skumbyggende ingrediensene. Derfor blir det trygt å si, at du tror håret blir renere med butikkshampoo, men det blir renere med frisørshampoo. Det er psykologisk bevist og nøye studert, at vi føler at vi blir renere jo mer det skummer. Morsomt, er det ikke? Men det er altså ikke alltid slik. En frisørshampoo har som hovedformål å rense, pleie og tilføre. Rense ut stylingrester og smuss, pleie hårstrå og hodebunn og tilføre fuktighet/volum, hva enn du behøver. En butikkshampoo har som hovedformål å rense, og selv om en butikkshampoo kan inneholde pleiestoffer vil den aldri ha samme blandingsforhold å kunne pleie på samme måte, eller rengjøre på samme måte.  

    Det betyr ikke at butikkshampoo er dårlig, og det betyr heller ikke at det ikke fungerer for noen, for det gjør det. Men frisørshampoo har et bredere kombinasjonsutvalg. Der du på en dagligvarebutikk måtte kjøpe 5 produkter for å tilføre håret ditt det du trenger, trenger du kanskje bare 2 produkter fra en salong.  

     

    La oss ta for oss et eksempel. Head&Shoulders har enten alle prøvd, eller hørt om. Den daglige Kari Nordmann velger denne umiddelbart da hun ser at det drysser fra hodebunnen i god tro om at den skal fikse det. Men gjør den det? Nei. For head and shoulders shampooen vil fjerne eventuell flass, og skrubber du godt fjerner den kanskje alt også... helt til dagen etterpå. For om du ikke ser det dagen etterpå, så ser du det etter en stund uansett. Det du vil ha, er en shampoo som fjerner og forebygger, for ingen ønsker at problemet skal komme tilbake. Men head and shoulders, vil, for eksempel, bare fjerne i en kort periode.  

    Ta da en frisørshampoo. Både SP, Kerastase og Redken utmerker seg med en rekke produkter utviklet for hodebunnspleie og forebygging. Det Kari ikke visste når hun kjøpte shampoo var at hun har irritert og tørr hodebunn. Dette krever beroligende ingredienser som gir massevis av pleie og fuktighet. En irritert hodebunn kan klø fælt, og Kari trodde dette var på grunn av at hun hadde flass. Og kanskje venninnen til Kari hadde helt normal hodebunn og helt normalt hår, var veldig fornøyd med denne shampooen, men for Kari, så vil den ikke fungere i lengden. Skjønner dere hvor jeg vil med dette? 

     

    Alle har forskjellige meninger, og forskjellige måter å redegjøre for meningene sine på. Det kommer tydelig frem hvilken side av streken andre mennesker står på i forhold til måten de argumenterer på 

     

    En ung frisør skriver på sin blogg at "Butikkshampoo inneholder 80% vann og 20% silikon" 

    Lise Holm-Glad, frisør og talsperson for dagligvaremerket Define uttaler at "Det er mange av de samme ingrediensene i frisørshampoo som i butikkshampoo.... Butikksjampoer har nødvendigvis ikke dårligere ingredienser, men kanskje tilsatt mindre av enkelte ingredienser, og i tillegg er det et smalere utvalg av spesialsjampoer i dagligvare. Hos frisør finnes det kanskje en sjampo som er spesialtilpasset for ditt hår eller problemområde. Du betaler selvfølgelig også for at frisøren anbefaler deg produktet. Det er dyrere å selge varer over disk, enn selvbetjening."  

    Og DA beveger vi oss inn på noe ENDA mer spennende og diskutert, nemlig salg av frisørprodukter på nett. Men slapp av, det er en helt enkel forklaring på dette. 

     

    Det har blitt skrevet mye og sagt mye. Fakta er, at per dags dato leverer INGEN av de store produktaktørene i frisørbransjen produkter til NOEN nettbutikker. Hvorfor? For de har ingen garanti eller måte å følge med på at deres produkter bli ivaretatt, fjernet fra varelagret når de har gått ut på dato, eller ikke blandet ut. Redken, bedhead, kerastase, wella sp ++ leveres kun fra leverandør i frisørsalonger. Så hvordan får de tak i disse produktene på nett? Store innkjøp fra konkursbo, kopiering, utblanding og kjøp fra andre land. Dette betyr at du kan være kjempeheldig. Du kan, få et produkt som ikke er gått ut på dato, som er helt nytt og nylig innkjøpt fra konkursbo og spare en 100 lapp. Eller kanskje rundt 50 kroner, for du må regne med frakt også. Jeg skal gi deg en nøyaktig oversikt over hva du sparer litt lengere ned her, men la oss fortsette med hvorfor du skal holde deg unna produkter som ikke er kjøpt i frisørsalong. Du risikerer nemlig å få produkter som er blandet ut eller gått ut på dato. Og hvis du ikke er den typen som spiser gammel ost, så vil du heller ikke ta gammel shampoo i håret ditt. Det jobbes mye med å stoppe denne typen produktsalg, men det er ikke lett i og med at det ikke finnes en direkte lov mot at det er ulovelig per i dag. Mange aktører har begynnt å merke flaskene sine på innsiden, slik at du, hvis du ønsker å klage på produktet ditt, kan sende inn flasken til merkeleverandøren og de vil kunne vite om produktet er genuint fra de, eller falskt.  

     
    Min balsam og blivakkers bildeillustrasjon av min balsam. Nesten like, men ikke helt

    Jeg bruker Redken diamond oil balsam for tiden. Denne kjøpte jeg for 289 kroner på frisørsalong. Blivakker påstår at veil. pris er 295 og de selger den for 199 kr. Kjøper du den har du allerede "spart" 90 kr i følge min pris, og 96 kroner i forhold til deres pris. Nå tilbyr blivakker gratis frakt, men i en annen nettbutikk vil fraktprisen ligge mellom 59-89 kroner. Som vil si, at du hadde spart fra 1-31 kroner. Slettes ikke mye penger å spare på å ta en såpass stor risiko å få et produkt som faktisk ikke fungerer. Det vil også være vanskeligere å måtte prøve å sende produktet tilbake for å kreve et nytt, enn det er å gå i butikk og klage. En annen forskjell er også at en nettbutikk har et vanvittig stort varelager, mens en frisørsalong har ikke det. Skal vi tro på blivakker har de, akkurat nå, 100+ tilgjengelig av min balsam fra redken. Frisørsalongen jeg kjøpte balsamen på hadde rundt 7. Det vil si, at blivakker burde selge 100+ stykker av min balsam, og alle andre produkt de har inne hvor det står en vag oppføring av lagerbeholdning, på 12 måneder. Jeg tror absolutt nettbutikken gjør det bra, men ikke SÅ bra. Det skal godt gjøres at over 100 stykker velger akkurat min balsam i løpet av 12 måneder. Og gjør de det, vil balsamen måtte kastes etter kanskje 3-4 måneders bruk fordi den "lukter rart". Det er ingenting merkelig med det, DU vet jo ikke når produktet ble pakket. I salong skiftes de ut raskt, med lav lagerbeholdning og fokus på å alltid ha "ferske" produkter i salong skal du bruke veldig lite balsam per vask for at du skal oppleve å ha en utgått balsam i håret ditt som må kastes. 

     

    Er du enda uenlig med meg kan du sende en mail til hvilken som helst av de store merkeleverandørene selv og spørre, eller ringe hovedkontoret. Jeg forsøker ikke å lure noen. Du kan jo spørre deg selv, hvis du tror du sparer så mye penger på å handle frisørprodukter på nett: Tror du frisørsalongene ville vært fornøyd med å ikke få produktene like billig som nettleverandørene? Frisørsalonger har vært, og er fortsatt, merkevareprodusentenes største inntektskilde.  

    Så hva vet vi?  
    - Alt du kjøper av frisørprodukter på nett er en risiko
    -  Du VIL merke forskjell dersom du bruker riktige produkter  
    - Skummende shampooer betyr IKKE at håret blir renere
    -  Har du kombinasjonshår/kombinasjonshodebunn er det KUN frisørshampoo som kan gi deg det riktige for ditt hår 
    - Ingrediensene i butikk vs frisørprodukter kan være den samme, men blandingsforholdet er ikke likt 
    - Vi skal respektere andres meninger om debatten og la folk bruke hva de vil i håret 

    Aller viktigst av alt: HØR PÅ FRISØREN DIN! 
    Frisører er fagfolk og de vet best. Selv om du har vært din egen hobbyfrisør i 10 år betyr det ikke at du i nærheten har like mye kunnskap som en utdannet frisør har. Det kreves enormt med kurs, kunnskap, og forståelse for å kunne kalle seg en god frisør. Den dagen du merker og ser en synlig forskjell i håret ditt er den dagen du bruker riktige produkter.

     

    Happy hair day! 

     

    Edit: Les også 
    Daglig leder på Skin Tonic, Jekta Tromsø sitt innlegg om kosmetikk på nett: 
    http://elinhs.blogg.no/1359932599_ikke_bli_lurt_kosmeti.html 
    Offentlig redegjørelse angående paralellimport fra Redken: http://www.redken.no/diversion 
    "Kjøpte mystisk sminke på nett": http://www.nrk.no/livsstil/kjopte-mystisk-sminke-pa-nettet-1.7974535 
    Dermalogica om paralellimport: http://blog.dermalogica.no/?p=633