Så du er "bare" frisør, du da? (Michelle Ailèn)
Hjem Add Kontakt

91

Så du er "bare" frisør, du da?

"Ja, men det er jo en utdannelse det også" 
"Sikkert helt greit å være frisør, er det ikke"
"Tjener ikke så godt de frisørene da"  
"Joda noen må jo jobbe som frisører også"  

Setninger som dessverre, sannsynligvis virker kjent for mange som jobber som frisør, juniorfrisør, lærling, you name it. Jeg har allefall fått høre lignende setninger noen ganger, og det er like kjipt, hver gang. For vet du hva? Jeg er ikke bare frisør. Jeg er frisør. Og jeg, er stolt av det! En ting er når folk kommer med nedlatende kommentarer til det å ha valgt et yrke som er så langt unna hva mange tror det er, en annen ting er frisører uten yrkestolthet. Dette er vell kanskje det aller verste, synes jeg. For når folk spørr deg hva du jobber med skal du ikke krype sammen selv om du er på kafè med jentegjengen og Charlotte akkurat tok en mastergrad i medisin å svare; "Nei jeg er bare frisør jeg.". For du er ikke det. Du er så utrolig mye annet. 

Jeg er per i dag 9 måneder inne i min læretid på veien til å bli en stolt og flink frisør. Tidligere har jeg flere års yrkespraksis fra å ha jobbet som assistent i frisørsalong. Tross for at jeg ikke er faglig utlært, vil jeg påstå, at jeg har fått med meg en del ting. Etter at jeg startet å jobbe med kunder selv har jeg merket at enkelte kunder er veldig interessert i hva opplæringen min egentlig går ut på. Hva er det jeg lærer, hvordan foregår opplæringen, og hva ligger egentlig til grunne i utdannelsen? Når jeg forklarer i korte trekk virker de fleste ganske sjokkerte, over omfanget og alle fagområdene man skal innom. Er det slik at mesteparten av samfunnet tror at man får saks utdelt i hånda også er det bare å klippe seg til å bli en god frisør?   



Jeg skal fortelle deg hva jeg kan. Jeg skal fortelle deg hva som ligger bak min utdannelse, hva opplæringen min går ut på. Med dette, håper jeg at alle som leser, som ikke er frisører, har mer respekt for frisørfaget. Å at du som er frisør, har respekt for deg selv og er stolt over yrket ditt. Du kan så mye. 

Jeg skal lære kjemi. Jeg skal kunne vite hva som skjer når jeg blander en farge. Jeg skal vite hva som skjer når denne fargen er i håret. Oksidasjonsprosess, valg av farger basert på hårtype og kvalitet. Jeg skal vite hvilke kjemikalier jeg jobber med, hvordan disse fungerer, hva de gjør, hva jeg skal gjøre dersom en kunde reagerer på et kjemikalie. Jeg skal kunne forklare hvorfor forskjellige farger har forskjellige prosesser. Så når du farger håret hjemme å har fargen for lenge i/for kort i, så vet jeg hvorfor den ikke ble som planlagt. Jeg vet også hvilke farger som sitter best i ditt hår, og jeg vet hvordan jeg skal få de til å sitte i ditt hår. 

Jeg skal kunne farger. Jeg skal forstå hvilken farge som passer til ditt hår. Jeg skal på forhånd vite hvilken farge håret ditt blir når vi bleker det. Akkurat ditt hår. Jeg skal også vite hvordan jeg fikser krisehåret du klarte å lage til hjemme når du kjøpte avfarging på HM og trodde du kom til å bli blond. Jeg vet hvorfor fargen i bunnen din er mye mer rød enn den du har i lengdene. Jeg kan primærfarger, komplimentærfarger, sekundærfarger, og undertoneskala. Jeg vet hvorfor håret ditt er grønt og jeg vet hvordan jeg fjerner det.  




Jeg har en breddekunnskap. Selv om det kanskje ikke er supertrendy å ta permanent, så kan jeg det. Jeg kan lage alle frisyrer som har vært trendy fra 1920 og frem til i dag. Og har jeg ikke gjort det før, så vet jeg akkurat hva jeg skal gjøre. Jeg kan både legge tradisjonelle foliestriper eller en trendy balayage. Jeg har bredden til å kunne utføre de teknikker som passer best til ditt hår. Så når du kommer inn med et bilde du fant på instagram vet jeg om dette er mulig på ditt hår, og jeg vet også hvilke teknikker jeg skal ta i bruk for å få det slikt.  

Jeg ska ha god teknikk. Jeg skal kunne klippe en frisyre utifra et bilde. Å klippe et hår er vell kanskje det de fleste tror er det enkleste frisører gjør, men det er så teknisk vanskelig å utfordrende at du ville ikke forstått om jeg forklarte det engang. Jeg vet at når mamma klipper deg på kjøkkenet og drar alt håret bak, er håret lengere foran, og kortere bak. Tross for at det så veldig rett og fint ut.  Jeg kan klippe håret ditt for at det skal se tykkere ut, tynnere ut, mer volum på toppen, enklere å krølle, mer liv, sunnere +++ .  Jeg kan fremheve ansiktet ditt med en klipp. Jeg kan få det til å se høyere ut med en klipp. Jeg kan gi deg en frisyre som krever 45 min styling hver morgen, eller 5 minutt styling. Så la oss fastsette dette en gang for alle; Når du sier til meg at du vil ha 3 lag i håret, å jeg har mest lyst til å sende deg til en gatefrisør i et land jeg aldri har hørt om, så forsøker jeg heller å forklare deg hva som blir best. Du skjønner, jeg vet bedre enn deg, på akkurat dette. Du må også gjerne synes det er dyrt for at jeg klippet 1 cm av håret ditt, men du betaler for tiden min, å jeg bruker like lang tid på å stusse 13 cm av tuppene som 1 cm. Du betaler for kompetansen min. Klipp deg gjerne hos Gjerda som bor i 92b i samme gate som deg med kjøkkensaksa, men vet du hva? Jeg vet, at håret blir mer slitt av å klippes med feil saks. 

Jeg skal kunne visuelt beskrive hva jeg mener. Igjennom læretiden går jeg igjennom utallige mange tegninger. Tekniske tegninger. Tegninger hvor jeg planlegger hva jeg skal gjøre, og som jeg umiddelbart kan lese også. Så hvis du vil ha akkurat samme klipp som min kollega gjorde på din venninne, men det er jeg som skal klippe den, kan min kollega gi meg en tegning og jeg vil vite hvordan jeg klipper akkurat denne klippen.  

(Bildet lånt fra frisorspirene.blogg.no) 

Disse tegningene krever presisjon, planlegging, og forståelse av hvordan klipp, farge og f.eks oppsett fungerer. Vinkler, cm, linjer mm. skal være riktig. Å ja, alle tallene og bokstavene du ser øverst dær, det vet jeg hva betyr. Det betyr at håret klippes i like lengder (som er en av 4 grunnformer), med 90 graders projeksjonsvinkel og perpendikulær distribusjon. Høres avansert ut? Der er jo "bare" klipp, det.  

Jeg kan HMS. Hvis du synes jeg er en flink frisør så er det viktig at du tar hensyn når jeg forsøker å bøye hodet ditt til siden eller fremover. Jeg gjør dette for min egen del, og for å komme bedre til. Jeg vil ikke være sykemeldt, for da blir du irritert siden du har ventet "3 uker på å få time". Jeg vil være på jobb for deg, og jeg vil helst ikke klippe deg med senebetennelse. Etter jeg begynnte å jobbe som frisørlærling kan jeg umiddelbart fortelle min samboer hva han har gjort feil, utifra hvor han har vondt. Jeg vet at hvis han har vondt her, så er det for han har stått for mye med hendene over hodet. Jeg vet at hvis han har vondt her, har han stått med for mye vekt på den ene foten. Jeg kjenner igjen muskelsmerter basert på arbeidstilling. Så når jeg spørr deg pent om du kan sige litt ned i stolen, eller om du kan sitte med hodet på siden et lite øyeblikk, er det flott om du gjør dette. For om du blir litt stiv i nakken av å sitte slik i 4 minutter, så står jeg 7 timer om dagen rett opp og ned med kunder i kleine arbeidstillinger. Står jeg da 2 timer med deg og legger striper med hendene over hodet siden du tilfeldigvis var 1.80 høy og jeg er bare såvidt 156 cm, så har vi et problem. Da vil jeg helst sitte på bakrommet å gråte litt mens fargen din virker. Det gjør faktisk, vondt. Vanvittig vondt.  

Jeg kan anatomi. Jeg vet hva som kler deg. Jeg vet hvordan farge du kler og hvordan klipp som er best til deg. Jeg vet at selv om du har kjempelyst å farge håret ditt kastanjebrunt slik som du så på et bilde på google, at du heller kler en helt annen farge. Jeg vet også at om jeg hører på deg å farger håret ditt slik du ønsker, blir du ikke fornøyd, for du kledde det ikke i utgangspunktet. Det er det samme som å forsøke å presse på seg et par bukser i xs når man egentlig er en l. Det fungerer ikke.  Jeg vet hvordan jeg skal fremheve de nydelige kinnbeina dine, og den dype blåfargen du har i øynene.   



Jeg bryr meg om håret ditt.   
Jeg har gjennomgått en omfattende opplæring i produktkunnskap. Jeg vet hva håret ditt trenger, hvordan hårkvaliteten din blir best mulig, hvordan man kurerer hodebunnen din og hvordan jeg kan få det til å slutte å klø. Jeg vet akkurat hva du trenger dersom du mister hår, har utynnet hår, tyggishår, tørt og sprøtt hår, hår som knekker, mm. Jeg prøver ikke å selge deg produktene bare fordi jeg har kjempelyst at du skal bruke masse penger. Jeg bryr meg genuint om at ditt hår å din hodebunn har det bra og jeg vil at du skal stole på meg. Jeg har sannsynligvis også hatt noen problemer med håret mitt selv, og jeg vet hvor vanskelig det kan være. La meg hjelpe deg til å gi deg det håret du ønsker å ha! 

Jeg vil at du skal være fornøyd. 
Å er du det, er det veldig fint om du sier det. Til og med anbefaler du meg til noen du kjenner setter jeg stor pris på det. Skulle du ikke være fornøyd må du gjerne komme tilbake, for jeg vil heller forsøke mitt ytterste for å gjøre deg fornøyd, fremfor at du er misfornøyd.   

Jeg forstår deg.  
Jeg er opplært til å forstå en viss psykologi. Jeg vet hvordan type du er å hva du ønsker. Jeg leser deg utifra hva du har på deg, hvordan du snakker, hva du ønsker. Jeg forstår hvilken type person du er. Så når du sitter hos meg å sier "Jeg vil ha noe nytt! Noe spennende!" løper jeg ikke til fargehylla og river ut en blå og en rosa farge. Jeg vet at de minste endringene på deg, er både nytt og spennende, men på venninnen din må man gjøre en større forandring. For dere er forskjellig. Dere mener forskjellige ting.  
Jeg forstår deg også når du sier til meg "Jeg vil ha det kaldt men ikke for kaldt skjønner? Det må ikke bli grått liksom men jeg haaaaaater gulskjær så det mååå være kaldt men ikke sølv eller grå altså okei?" .. Ja, jeg skjønner. Jeg skjønner når du selv ikke engang skjønner helt hva du mener.  
 
Økonomi. Det er noe vanvittig med økonomi. 

Jeg er frisør. Jeg er stolt. Jeg kan mye. Jeg endrer selvfølelsen til folk. Jeg kan endre holdningen din, selvtilliten din, og livet ditt med saks og pensel.   




Jeg skal nevne dette før noen andre gjør det;   
Ja, kanskje du har hatt en dårlig opplevelse hos en frisør, og tenker "Hun/han kunne jo ingenting!" Det er bare tøv, for alle har gått igjennom samme opplæring. Kanskje dere ikke forstod hverandre, men frisøren forsøkte nok sitt beste. For det gjør vi alltid. Årets tips; Ta med deg et eller flere bilder. Det hjelper alltid på. Husk også at alle frisører er forskjellige, og alle har ting de er ekstra flink på i forhold til andre. Ønsker du deg en "spesialist" er det lurt å sjekke litt rundt.  


Håper innlegget var informativt og lærerikt, og at akkurat du lærte noe nytt av å lese dette. Legg gjerne igjen en kommentar med hva du synes å still gjerne spørsmål, så skal jeg svare deg så godt jeg kan.  
God helg da alle! :) 

 



  • Isabel
    21.03.2015 kl.00:31
    Kjempebra innlegg! Jeg må virkelig bare si det at jeg har aldri sett ned på frisører! Jeg har tvert i mot beundret kunnskapen deres, og det å klare å stå en hel dag, det er tungt det! :) Stå på videre, du er råflink! :D
    21.03.2015 kl.00:32
    Isabel: Tusen takk for hyggelig kommentar å flott innstilling! Slik gjør meg lykkelig :)
    21.03.2015 kl.08:22
    Kjempebra innlegg! Irriterer meg at alle tenker at frisører bare trenger å klippe et par frisyrer som lærling, og vips! Ligger myye kunnskap i det, som alle burde sette pris på. Tross alt takket være dere at vi er fin på håret :)
    Karoline A.Erlandsen
    21.03.2015 kl.10:13
    Utrolig bra innlegg! :-)
    21.03.2015 kl.21:29
    Superbra innlegg! Det er så godt at noen sier fra! :)
    22.03.2015 kl.10:38
    Godt skrevet!
    han dær fyrn
    22.03.2015 kl.12:15
    godt skrevet! selv har jeg dreadlocks så hårklipp er ukjent for meg x'D
    22.03.2015 kl.14:57
    Et utrolig bra innlegg må jeg påstå! Har selv gått frisør og litt av lærlingtiden, men dette yrket passet dessverre ikke for meg, da jeg har en del plager med ryggen. Men har likevel stor respekt for frisører :)

    Lurte foresten på hvordan du har fått så utrolig fine bryn, og hva du har gjort for å få dem slik? De var helt nydelige :)
    Helene
    22.03.2015 kl.14:57
    Skal selv bynne som lærling , å har mista piffen litt .. Men det hær ga mæ mye ! :) utrulig bra skrevve :)
    Lisbeth
    22.03.2015 kl.15:16
    Fantastisk innlegg! jeg jobber selv som frisør og har myyye erfaring, og dette inspirerte meg! jeg er så enig med deg, vår jobb er så mye mer enn å stusse tupper og klæsje i en farge og håpe på det beste! vi kan inspirere, gjøre folk penere, og jeg vil faktisk dra det så langt som å si at vi kan gi mennesker et bedre liv og selvbilde! :) Vi frisører er fantastiske, og jeg blir kjempeglad av å se lærlinger som deg som kan så mye og har forstått hva det handler om. Du kommer til å nå langt! :)
    Martine
    22.03.2015 kl.16:58
    Viktig, inspirerende og engasjerende innlegg!!
    22.03.2015 kl.17:03
    Helene: Kjempeflott Helene! Stå på videre, du kommer nok til å gjøre det kjempebra som lærling!:) Masse lykke til videre, å husk; du kan utrette mer enn du tror:)
    22.03.2015 kl.17:04
    Anonym: Hei, å tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har spart bryn i flere år da mine dessverre vokser veldig dårlig. Jeg har hørt at lakserolje (??) skal fungere for hårveksten, og deretter anbefaler jeg å få de formet hos en profesjonell :) Det er ofte enklere for andre å se formen enn det er selv :) Lykke til!
    22.03.2015 kl.17:08
    Lisbeth: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding! Kjempeflott å se engasjement rundt temaet!:) Frisørfaget er fantastisk å jobbe innenfor. Ikke mange andre yrker man får se resultatet av jobben man har gjort med umiddelbar tilbakemelding:)
    22.03.2015 kl.17:55
    Jeg har vel egentlig ikke hørt så mye negativt om frisører. Men derimot hører jeg ofte negative kommentarer om "å sitte i kassa på rema" hvis folk bare kunne passe på seg selv og ikke blande seg i hva andre velger å jobbe med, så hadde det vært supert!!!!
    22.03.2015 kl.17:58
    Emelie: Så sant Emilie! Det er ingenting galt i å sitte i kassa på rema, faktisk så synes jeg handleturen på vår lokale rema butikk er ekstra hyggelig hver gang vi tar turen dit. Utrolig hyggelige og serviceinnstilte mennesker, å tenk, hvor mange mennesker de møter i løpet av en hel dag! De har stor påvirkningskraft når det gjelder andre menneskers humør :)
    Martine B.
    22.03.2015 kl.18:07
    Wow! Tusen takk for et flott leserinnlegg om frisør. Det var et godt innlegg med kunnskap fullt ut! Fikk litt mer lyst og energi til å stå på jobb nå :) Tusen takk!
    Nini Tollefsen
    22.03.2015 kl.18:30
    WOW.... super bra skrevet !! u go girl
    Lolla
    22.03.2015 kl.19:01
    Er helt tøvete å se ned på yrker. Tenker at folk som gjør det må være skikkelig ureflekterte.

    Jeg jobber selv som sykepleier på et sykehjem, og der er det mye sånn; hun vakser bare rumper hele dagen-holdning. Ja, jeg vasker rumper, men i snitt bruker jeg kanskje 15 minutter av dagen min på det. Og jeg vasker faktisk gjerne rumper 15 minutter hver dag, slik at våre eldre, din bestefar, mormor eller gammeltante skal få en verdig alderdom. Hva jeg gjør resten av dagen er tydeligvis ikke så nøye, for jeg vasker jo rumper, gidameg:P
    22.03.2015 kl.19:03
    Lolla: HAHAHA sååååå sant! Sukk, er mange yrker hvor utenforstående har en slik holdning. Hva skal man gjøre liksom? Føles så feil å måtte "forsvare" yrkesvalget sitt hver gang det blir et tema
    (:
    22.03.2015 kl.19:30
    Jeg er selv på slutten av min læretid som frisør og får daglig spørsmål om hvordan skoleløpet mitt er, hvor lang tid det tar å bli frisør. Jeg forklarer at det tar ca 4 år, 2 år skole, 2 år som lærling. Reaksjonen jeg ofte får er '' oi, såpass lang tid, ja'' eller '' DET er jo ikke så gærnt da''

    Ja, det tar tid.. Som alle andre utdanninger gjør. Og 4 år er liten tid på å lære alt vi skal igjennom for å gjøre kunden i stolen fornøyd.

    Det er ikke bare - bare å bli frisør og lære alt på denne tiden. Så håper fler faktisk forstår litt mer om hva vi holder på med, og ikke bare får utdelt en saks og en pensel. Veldig bra skrevet av deg (:
    22.03.2015 kl.19:36
    AMEN! :P Yrke vårt er noe vi skal være stolte av :) Det er ikke ett lett yrke, og vi må være 100% fokusert hele arbeidsdagen vår. Er ikke så lett som alle skal ha det til, nei ! :)
    22.03.2015 kl.20:21
    For et tåpelig innlegg. Oser av mindreverdighetskomplekser her ja
    mona
    22.03.2015 kl.20:29
    Man skal være stolt av yrket sitt og er det et yrke jeg respekterer så er det nemlig frisør. Dere er mye mer utsatt for rygg- og nakkeslitasjer, å selv om dere vet at dere kanskje vil oppleve en del smerter i løpet av yrkeslivet så jobber dere på slik at vi andre skal få føle oss vel. Det beste jeg vet er å dra til frisøren å fornye meg selv. Jeg har selv gått på noen smeller med hjemmefarging (latterlig at jeg i det hele tatt trodde det skulle bli bra) og hadde det ikke vært for frisører så hadde jeg nok sett ut som et fargekart på hode. TAKK til alle frisører som brenner for sitt yrke og gjør så vi andre kan gå rundt å føle oss litt fine og fjonge på håret :)
    c
    22.03.2015 kl.20:47
    Super bra skrevet!! Kjente meg igjen :-))
    Iren
    22.03.2015 kl.21:16
    Den er grei den du, veldig bra innlegg, men lste bare halvparten. REtt og slett fordi uansett kor mange ganger jeg har gått til frisør, har jeg aldri fått en som kunne alt det du beskriver! Eg har gått med alt for kort pannelugg, oransjt hår, oransje striper, kald brunfarge selv om jeg opp gjennom årene skjønnte at jeg passer kun varme toner, og masse masse masse andre uheldige klypp og farginger. Jeg har bølgete hår og frisøren jeg va hos sist har stritta håret mitt før klypp! det så hu at jeg har, og jeg endte opp med 5-10 cm kortere hår enn jeg ønsket da det håppet opp på plass igjen. Så nå gidder jeg snart ikke mer, hvem skal man gå til da når de som jobber på salonger e udugelige?
    22.03.2015 kl.21:22
    Iren: Trist å høre at du ikke har hatt behagelige opplevelser hos frisør tidligere Iren. Dersom du har litt naturlig fall i håret ville jeg forhørt meg på facebook om en frisør som er spesielt dyktig på akkurat dette, mange andre har nok vært igjennom det samme som deg men funnet sin favorittfrisør. Dette gjelder farging også. Viktig å gjøre litt research, ta med bilder til frisøren å være nøye med å forklare hva man ønsker å så spesifikk som mulig. Uheldige opplevelser kommer oftest på grunn av dårlig kommunikasjon, og her går det begge veier. Både kunden og frisøren har likt ansvar for kommunikasjon. Facebook og instagram er kjempegode "hjelpesider" for å finne en frisør som passer for akkurat deg, din stil og ditt behov!:) Gjør litt research å gi det enda en sjanse så er jeg sikker på du blir fornøyd. Masse lykke til:)
    Maija
    22.03.2015 kl.22:07
    Hei :) dette var et bra innlegg -godt skrevet! Jeg har aldri sett ned på friøsrer for jeg syns dere holder på med kunst. Selv får jeg panikk ved tanken på å klippe håret til noen fordi jeg er redd for å ødelegge det, jeg kan virkelig ikke håndtere en saks. Men jeg skal være ærlig .. Jeg har sett ned på utdanningen rett og slett fordi jegi ikke visste at d innebar så mye jobb, jeg hadde nok ikke klart denne utdanninga selv, og heller ikke jobben.

    Takk for at du åpnet øynene mine
    Benedicte
    22.03.2015 kl.22:33
    AMEN, godt noen tar tiltak! Vi er så undervurderte at jeg vil spy på alle de menneskene som ser ned på oss
    22.03.2015 kl.22:46
    Dele videre, du e jo så flink :)
    Carinakrogh
    22.03.2015 kl.23:06
    jeg er selv frisørlærling' på hairshop :)

    Det er lenge siden jeg sist tenkte på hvor mye vi går igjennom, å ikke minst holdningen vår.

    Du får virkelig sagt ifra!

    Å' som jeg elsker yrket mitt! Stå på videre! Du kler virkelig jobben din! :)
    22.03.2015 kl.23:08
    Elin Henriette: Tusen takk for det <3
    22.03.2015 kl.23:08
    Maija: Tusen takk for hyggelig kommentar! Som i mange andre yrker er det mye mer jobb enn man først tror :)
    22.03.2015 kl.23:22
    Jeg skumleste ditt innlegg, og det var overskriften som fanget min oppmerksomhet. Folk som sier at andre "bare" har et slikt yrke har en ovenfra og nedad holdning. Du har helt rett i det du sier. Du har en utdannelse, og du kommer til å få et fagbrev, og det skal du være stolt av! Min far sa alltid at utdanning kan ingen ta fra deg. Du har valgt et yrke som alle har et forhold til og trenger hjelp av fra tid til annen. Vi kan ikke alle være leger og advokater. Sjansen er meget stor for at en advokat har mer bruk for en frisør enn motsatt! Vi trenger alle yrkesgrupper i samfunnet. Hvordan hadde gatene sett ut om vi ikke hadde noen til å plukke opp søppelet. Hev ditt hode med stolthet og klipp i vei! Jeg heier på deg! Denne mannen er skallet og savner den tiden da frisøren hjalp med å rydde opp i mitt kaos oppe på hodet.
    23.03.2015 kl.00:43
    Jeg er så heldig at jeg faktisk har funnet "min" frisør. Har aldri farget håret mitt da, siden jeg ønsker å holde det naturlig "så lenge som mulig", men hun er FANTASTISK flink. Hver gang jeg er det ordner hun håret mitt på de vakreste måter, åhh, hun duger VIRKELIG altså:) men det skal sies, det tok noen år før jeg fant en frisør jeg ble fornøyd med. Jeg kom OFTE hjem med skjevt hår, og da mener jeg skjevt. Når håret som ligger nærmest fjeset (pannlugg?) har 5 cm forskjellig lengde er det ikke en frisør som kan yrket sitt, desverre (og nei, det var hverken bare meg eller et engangstilfelle..). Jeg har også kommet hjem med det styggeste oppklipte håret. Jeg tuller ikke når jeg sier det så ut som en trapp... Også et det verste jeg vet frisører som ikke hører på kunden. Sier kunden nei, jeg skal kun ha vekk 2 cm hår, da er det ikke greit å komme ut fra salongen med 10 cm kortere hår. Og foresten, nei, jeg synes ikke frisøren alltid har rett. Det er mulig det er det som "passer kunden best", men det er jo ikke dermed Sagt at det er noe kunden vil føle seg vell i? For mange kunder vet nokk med seg selv at de vil følge seg mer vel med kastanjebrunt hår enn blondt hår, selv om firsøren mener det er riktig.
    Charlotte
    23.03.2015 kl.01:25
    Jeg går bare i 10.klasse, men jeg tror at frisør er noe for meg. En gang, spurte Onkelen min hva jeg ville bli og han bare : åja, så... frisør? tjener ikke de svært dårlig?

    huff
    23.03.2015 kl.08:35
    Du kan anatomi? Håper virkelig du tuller. 90% av mine venner er frisørlærlinger og deres kunnskap om kroppen omhandler bare hodet, begrenset til selve håret og hodeformen. Frisørers form for "anatomi" er en forenklet versjon, som ligger under nivået til hva en elev lærer i helsefag på vg2. Ser på dette innlegget som et elendig forsøk på å heve prestisjen til frisøryrket, noe som du desverre ikke lykkes i. Skjønner at du vil forsvare yrket, men du dummer deg egentlig bare ut. Frisørers nivå i forhold til fagene kjemi og anatomi, er barnemat i forhold til hva faktiske utdannede må lære på høgskolen/universitetet. Men hvordan kunne du vite det? Du skal jo bare bli frisør 😉 Poenget mitt er, i forhold til andre utdanninger som faktisk krever minst tre år på høgskolen eller universitet, er faktisk frisør en "utdanning" og et yrke som har lav prestisje med god grunn. Slik har det alltid vært og det kommer alltid til å være slik. Men godt forsøk. Hilsen bachelorstudent (som vet hva anatomi innebærer).
    Karoline
    23.03.2015 kl.08:57
    Håpe virkelig ikke at der e en fremtidig sykepleier som skreiv der t ovanfor angående anatomi.. Æ e helsefagarbeider ("bare vgs"), og æ kan mase anatomi. Men anatomi e omfattende, og det tvile mæ ikke et sekund at frisøra også må kunne det. Det kalles research av et yrke. Æ har like mye respekt for frisøra, hjelpepleiera, lega, butikkansatte (for tenk, der e og en 4-års fagutdanning). For ka sku man gjort uten disse yrkesgruppen?

    ..Tromsøs beste frisør (lærling enn så lenge), du Michelle. Det e en fryd å komme i frisørstolen din for man veit at uansett om man lukke øyan sine så e man i de beste hender! Glede meg til neste time til å føle meg som ei fresh mamma igjen!

    Hilsen ho med hårkrisa (som egentlig bare like å daille seg litt opp en gang iblant -for selvfølelsen) :-)
    Thilde
    23.03.2015 kl.09:19
    Bra skrevet!!!! Merker jeg fikk en litt større respekt for en frisørs utdannelse! Jeg har alltid visst at det kreves en utdannelse, men faktisk ikke hva det innebærer!! (Pleier aldri å kommentere på et innlegg, ei heller lese bloggen din, men dette var veldig bra skrevet!! Stå på!! (Y) )
    Helene
    23.03.2015 kl.09:23
    Til Anonym kl 08:35

    Det var da volsomt til arroganse?

    Hun snakker selvfølgelig om RELEVANT anatomi og kjemi, det har lite for seg at hun har pugget hele Gray`s anatomy for å finne en klipp som fremhever ansiktstrekkene dine.

    Yrkesfag er også "faktiske utdanninger", og som noen nevner lenger opp, er vi avhengig av de fleste yrkesgrupper i Norge, ikke bare de med doktorgrad.

    Om alle i kassa på Rimi hadde lukket og gått hjem, hadde det stått dårlig til med oss alle.

    Om renholderne på sykehusene ikke kommer på jobb en dag, utgjør det en risiko for alle som oppholder seg der, både ansatte og pasienter.

    Så ro deg litt ned, det er ikke nødvendig å spytte på de som er stolte av jobben sin selv om ikke de har en grad. Deres utdannelse er relevant for deres yrkesutøvelse, og mange av dagens bachelorgrader var yrkesutdanninger for bare få år siden.
    23.03.2015 kl.09:25
    "Håpe virkelig ikke at der e en fremtidig sykepleier som skreiv der t ovanfor angående anatomi." Hvorfor ikke? Har ikke vi som skal bli sykepleiere lov til å ha en mening? Jeg har aldri sagt at jeg ikke respekterer denne eller andre yrkesgrupper, for all del, jeg har respekt for ethvert individ.

    Det jeg derimot prøvde å poengtere er at man ikke skal overdrive, og gjøre elementer til noe mer enn det de faktisk er. Ikke gjør frisør utdanningen til noe "komplisert", når faktum er at noen velger det pga. det er enkelt (noe som har blitt sagt av flertall av dem jeg kjenner som er i yrket). Det er en grunn til at man ikke trenger noe bachelor- eller mastergrad for å utøve dette yrket. Beklager, men dette er realiteten. Som sagt, det er et yrke med lav prestisje. Sånn har det alltid vært og det kommer nok alltid til å være slik.

    (Forresten Karoline, sykepleiere er tillatt å ha sine meninger som alle andre i samfunnet).
    Sara
    23.03.2015 kl.09:25
    Fantastisk bra skrevet! Respekten min for frisører føyk himmelhøyt! Ikke fordi jeg tenker at dere "bare" er frisører, men fordi jeg aldri har hørt om hva dere faktisk kan! Dette lærte hvertfall jeg mye av :) takk!
    Raymond
    23.03.2015 kl.10:25
    Respekt! Men til tross for alt dette så har du et yrke hvor arbeidsgiveren din er organisert i en organisasjon som synes at en minstelønn for frisører med opp til 5 års ansiennitet på 146 kr/time er bra... Håper du er organisert, og at du finner deg en rik mann. For bankene ler av deg når du skal ha lån til bolig og vil etablere deg... Dere har virkelig ikke den lønnen dere fortjener...
    23.03.2015 kl.10:25
    Veldig bra, jeg tror mange yrkesfag har det på samme måten. Men hvorfor kommer det så sjelden frem? Når dere kan så mye så foreslå noe for meg når jeg sitter der i stolen.
    Marianne
    23.03.2015 kl.10:29
    Godt skrevet! Hvorfor skal vi som driver innen yrkesfag føle oss mindreverdige i forhold til de som går på høyskole og universitet? Bare tull! Samfunnet trenger like mye oss yrkesfagutdannede som høyskole og universitetsutannede, om ikke mere...
    Ana
    23.03.2015 kl.11:29
    Om bare alle frisører hadde vært like kompetente og lidenskapelige som deg!
    Ida
    23.03.2015 kl.11:40
    Kan du være frisøren min....:)
    23.03.2015 kl.11:53
    Raymond: Hei! 146kr i timen er minstelønnsatsene i tariffen, de fleste frisører jobber under en provisjonsordning og ifølge frisørenes fagforening er gjennomsnittet for yrket 188kr timen. Mange frisører tjener nok bedre enn folk flest tror. Jeg er lærling å eier allerede egen bolig, men takk for tipset!:)
    23.03.2015 kl.11:58
    Finn Espen Gundersen: Det skal vi selvfølgelig gjøre Finn Espen! Kjempetrasig at noen velger å gjøre en "fullfart" klipp/farge. Beklager dersom du har følt det slik under dine frisørbesøk, slik skal det ikke være :)
    23.03.2015 kl.12:01
    Anonym: Takk for innspill!:) Frisørfaget er absolutt ikke lett, det er mye som kreves for å bli en god frisør. De som synes det er enkelt har nok tatt seg vann over hodet :) lykke til med din utdannelse, sykepleiere gjør en viktig jobb. Kanskje du til og med en dag har behov for en hårklipp, da skal jeg hjelpe deg :)
    23.03.2015 kl.13:13
    Fantastisk!

    Kjempe bra og heilt enig!
    Linde
    23.03.2015 kl.13:15
    Yrkesstolthet! Jeg digger det! Alle som har det, uansett yrke vil skape noe stort hver dag i sitt yrkesliv. Legge glede i å gjøre det bra, sin stolthet i hvert "produkt" de sender ut. Du er inspirerende ikke bare for andre frisører, men for alle yrker. Hev hodet og vær stolt og gjør det bra det du gjør! :D
    Kristine
    23.03.2015 kl.13:53
    Fantastisk godt innlegg dette her! Selv om jeg selv aldri har hatt ønske om å bli frisør så har jeg både arbeidet i frisørsalong som ryddehjelp og siden vært hårmodell i noen år for lærlinger rundt om i byen og jeg har alltid hatt stor respekt for jobben dere gjør. Har også kommet frem til at for meg så funker det best å la frisøren få frie tøyler med håret mitt fordi (nettopp som du sier) så vet dere hva som vil se bra ut ifht til mitt ansikt, har gjort dette i mange år nå og har blitt fornøyd alle ganger unntatt 2 og til og med da har jeg fått det til å funke etter samtale med frisøren. Skulle vel og merke ønske alle frisører hadde like mye glød som deg, det er nemlig DA man som student/lærling suger opp all kunnskapen man blir tilbudt og klippen blir fantastisk! Lykke til videre i frisøryrket, tror nok du kommer til å bli en ettertraktet frisør med trofaste og fornøyde kunder! :)
    Sunniva
    23.03.2015 kl.14:12
    Veldig bra skrevet! Jeg vil ikke si at jeg har vært en av dem som ser ned på frisøryrket, men det var mye mer kunnskap bak enn hva jeg hadde tenkt. Har alltid lurt litt på hvordan dere vet hvor mye av hver farge dere skal ha når dere blander, hvordan best plassere striper osv for at det skal bli naturlig og hvordan dere skjønner akkurat hvordan dere skal klippe for å lage en bestemt frisyre. Husker når vi var på hospitering på frisørlinja på vgs at de sa at det var tungt å være frisør og at det krevde regelmessig trening for å i det hele tatt kunne jobbe uten å ødelegge seg selv, om du skjønner hva jeg mener. En god frisør har mye å si for folks selvtillit og jeg elsker når jeg bare kan komme til timen min og slappe av fordi jeg vet frisøren min er flink, skjønner hva jeg mener og at det kommer til å bli bra når hun er ferdig. Masse lykke til videre med lærlingtiden din, du kommer til å bli en kjempe bra frisør! :)
    23.03.2015 kl.14:28
    Så utrolig bra skrevet! Vi trenger frisører, lykke til :)
    Julie
    23.03.2015 kl.14:38
    Dette gjorde dagen min! Er lei av at folk ikke kan respektere ulike yrker. Et yrke trenger så absolutt ikke å være bedre bare fordi utdannelsen er lenger. Du er så inspirerende! Dette var et utrolig bra innlegg, og håper at det setter folk på plass. Det viktigste med en jobb er at man liker det man driver med, og er engasjert. Vi trenger flere som deg! Mange føler kanskje at de ikke kan velge det yrket de vil pga. alle fordommene folk har, som er veldig misvisende. Det er en grunn til at de kalles fordommer, og det er fordi folk rett og slett ikke har noe kunnskap om de ulike yrkene.
    Emma
    23.03.2015 kl.14:44
    Kjenner til din fustrasjon. Slik er det i hudpleiefaget også. Vi smører ikkje bare kremer vi må lære ganske mykje det samme som på sjukepleien: latinske musklar i kroppen, hudens oppbygging og kva som foregår i kroppen når du gjer det og det. Føler at ein kan bli dømt ut i frå det ein tener og at vi har valgt et yrke som noen mener er overfladisk. Folk forventer at vi skal ha master i ... Tja psykologi og legeyrket for at en skal vær noe!
    23.03.2015 kl.15:01
    Wow! Jeg har aldri kommet over at noen tenker "Hun er BARE en frisør"

    Og med tanke på hvor mange som jeg vet om som har gitt opp håpet om å bli frisør, så forstår jeg at frisører er sta og bestemte, for utdanningen kan ikke være bare barnemat.

    Tror det er mange fordommer fordi de tror kanskje at frisør er en enkel utdanning og en enkel utvei i livet for å bli respekter som arbeider. Men så prøver de og ser at du man kunne litt mer enn 2 +2 :P

    Jeg respekter frisøryrket veldig, for jeg har verken tolmodighet eller stødige nok hender til å klippe en cm :P

    Veldig fint innlegg og du blir nok en mesterfrisør, for det virker som du har kjærlighet til det du gjør og da oppnår man en hel verden mer!
    S
    23.03.2015 kl.15:15
    Wow, creds til deg og alle andre som jobber innenfor dette yrket! Dere har all rett til å være stolt over yrket ditt, all rett!
    23.03.2015 kl.15:40
    jobb som jobb. Hvis du elsker det du gjør så har det ikke noe å si. Eg har heller en jobb der eg trives en å jobbe på en jobb som har godt betalt men ikke trives.
    23.03.2015 kl.16:03
    Folk som lakker ned på andre er så tragiske, frisør er et viktig yrke!
    23.03.2015 kl.16:03
    For et flott innlegg! Dette synes jeg var veldig interessant, og ikke minst lærerikt. Jeg synes det er synd at så mange nordmenn mener at dersom man ikke har en mastergrad som sivilingeniør eller økonom så kan man ikke være stolt av hva man jobber med. Jeg heier på deg og alle andre frisører - for hva skulle vi gjort uten dere?! :)
    Mia
    23.03.2015 kl.17:09
    Kan ikke skjønne at folk kan ha lite respekt for frisører! Jeg har fast frisør. Det er INGEN enn hu som får lov til å klippe det, haha! Viktigere med fast frisør enn fastlege synes jeg :') Har selv blitt sett ned på for mitt yrke så jeg vet hvordan det føles.. Jeg er ferdig utdanna barne og ungdomsarbeider nå til sommeren og møter mange fordommer som at jeg velger en enklere utvei enn førskole lærere/lærere, at jeg ikke har lært noe/at jeg har lik kunnskap som en assistent. At jeg egentlig ikke behøves i jobben jeg gjør. Men jeg passer jo på barn, jeg tar vare på funksjonshemmede, jeg ser og gir glede til barn og unge med vanskelige forutsetninger! Verden er idiotisk. Lengden på utdannelsen har ingenting å si på hvor viktig yrket er! frisøren min er fantastisk! Hu er utrolig morsom å prate med, gir meg masse gode tips og spør meg mye om hvordan jeg tar vare på mitt eget hår (jeg er ganske opptatt av håret mitt, hehe) og synes at det er kjempe tøft at jeg klipper håret til samboern min og niesen min. Frisører er jo helt fantastisk! :D
    23.03.2015 kl.17:11
    Tatt meg selv i å si "nei, jeg er BARE dyrepleier" når kunder spør om jeg er veterinær.. nedgraderer meg selv uten å vite om det. Og møtt mange av de samme fordommene som deg , bare som dyrepleier. Min samboer har selv kalt dyrepleier en "tulleutdannelse" og bare "surr"

    .. 😣😞😟
    Banjot
    23.03.2015 kl.17:16
    En frisør kan ikke påvirke livet til et menneske like mye som en lege kan. En frisør kan stelle hår, en lege kan redde liv. Forskjell? Derfor er ikke frisøryrket like viktig for samfunnet. Men jeg respekterer frisører like mye som jeg gjør med alt annet, men dette er grunnen til hvorfor folk ser ned på

    yrker som frisøryrket.
    Far
    23.03.2015 kl.17:27
    Anonym

    2015-03-23 07:35:15 +0000

    Du kan anatomi? Håper virkelig du tuller. 90% av mine venner er frisørlærlinger og deres kunnskap om kroppen omhandler bare hodet, begrenset til selve håret og hodeformen. Frisørers form for "anatomi" er en forenklet versjon, som ligger under nivået til hva en elev lærer i helsefag på vg2. Ser på dette innlegget som et elendig forsøk på å heve prestisjen til frisøryrket, noe som du desverre ikke lykkes i. Skjønner at du vil forsvare yrket, men du dummer deg egentlig bare ut. Frisørers nivå i forhold til fagene kjemi og anatomi, er barnemat i forhold til hva faktiske utdannede må lære på høgskolen/universitetet. Men hvordan kunne du vite det? Du skal jo bare bli frisør 😉 Poenget mitt er, i forhold til andre utdanninger som faktisk krever minst tre år på høgskolen eller universitet, er faktisk frisør en "utdanning" og et yrke som har lav prestisje med god grunn. Slik har det alltid vært og det kommer alltid til å være slik. Men godt forsøk. Hilsen bachelorstudent (som vet hva anatomi innebærer).

    >> Nei, det gjør du ikke. På samme måte som frisører må lære den anatomien de trenger, gjør du det samme. At du studerer treårig helsefag (antar sykepleie eller radiograf) gjør ikke at du "virkelig har smakt" hvor ille anatomien kan være. Fysiologien, farmakologien, immunologien osv er tilpasset det DU skal lære, og det er også hele vitsen. Ikke dra universitetskortet, for jeg vet av erfaring at ALLE som vil kan subbe seg igjennom studier som er langt krevende enn det du er inne i.

    En treårige univ.utdannelse setter deg ikke i posisjon.

    Det gjør ikke min 7årige heller.

    Holdningene dine er søppel, og jeg anbefaler at du finner deg en kontorjobb (lite kontakt med mennesker).

    Frisører er forøvrig underbetalt, og burde tjene det samme som andre med like lang utdanning/fagbrev. 150 kr/timen er lusent.
    Lone
    23.03.2015 kl.17:47
    Utrolig bra innlegg! Jeg er 19, snart 20 år og har gått tre år på videregående der jeg gikk en yrkeslinje de to første årene som jeg fant ut ikke var noe for meg.

    Så da bestemte jeg meg for å gå tredje påbygg, som også ikke var noe for meg. Etter skoleavslutningen det siste året ante jeg ikke hva jeg skulle gjøre og jeg var utrolig fristrert og redd for min egen framtid. Jreg hadde verken studielkompetanse eller fagbrev.

    Jeg er nå på mitt første friår etter videregående og jobber på Rema 1000. Men jeg har endelig funnet ut hva jeg vil bli, nemlig frisør og makeup artist. Jeg begynner på Norsk frisør og hudpleie skole til høsten og gleder meg mye. Når jeg har fortalt andre hva jeg skal gjøre til høsten, har omtrent 99% av hatt en negativ holdning, noe som ikke har vært så utrolig motiverende for meg. De har blant annet kommet med kommentarer som: "frisører tjener lite". Men jeg vil heller arbeide med noe jeg liker og heller tjene litt mindre, enn å arbeide med noe jeg ikke kan fordra. Man skal jo være glad i jobben sin?

    Dette innlegget for meg var utrolig inspirerende og motiverende, og det ga meg mer lyst til å jobbe hardt for å oppnå mine mål. Så tusen takk!
    Steinar Bolme-Aweis
    23.03.2015 kl.18:11
    Godt skrevet! Liker at du tar stolthet i det du gjør, for er ikke mange som kan si at man elsker det man gjør. Do your thing! :)

    Anonym

    2015-03-23 07:35:15 +0000

    Du kan anatomi? Håper virkelig du tuller. 90% av mine venner er frisørlærlinger og deres kunnskap om kroppen omhandler bare hodet, begrenset til selve håret og hodeformen. Frisørers form for "anatomi" er en forenklet versjon, som ligger under nivået til hva en elev lærer i helsefag på vg2. Ser på dette innlegget som et elendig forsøk på å heve prestisjen til frisøryrket, noe som du desverre ikke lykkes i. Skjønner at du vil forsvare yrket, men du dummer deg egentlig bare ut. Frisørers nivå i forhold til fagene kjemi og anatomi, er barnemat i forhold til hva faktiske utdannede må lære på høgskolen/universitetet. Men hvordan kunne du vite det? Du skal jo bare bli frisør 😉 Poenget mitt er, i forhold til andre utdanninger som faktisk krever minst tre år på høgskolen eller universitet, er faktisk frisør en "utdanning" og et yrke som har lav prestisje med god grunn. Slik har det alltid vært og det kommer alltid til å være slik. Men godt forsøk. Hilsen bachelorstudent (som vet hva anatomi innebærer).

    >> Å være direkte nedlatende mot noen er rent forkastelig. Lurer på hvordan dine frisør vennene dine føler seg etter en sånn søppelkommentar?! Så lenge man elsker det man gjør, uansett yrke, så spiller det absolutt ingen rolle. Du får hva du gir!
    23.03.2015 kl.18:29
    Lone: Stå på Lone! Det kommer et magisk øyeblikk i løpet av utdannelsen din hvor du forstår akkurat hvorfor du valgte det. Du vil forstå når det skjer. Ikke bry deg om de som ikke respekter ditt yrkesvalg, de vil trenge deg mer enn du aner fremover :)
    23.03.2015 kl.18:40
    Far: Tusen takk for en virkelig hyggelig kommentar!
    Line Haugerøy
    23.03.2015 kl.19:25
    Flott innlegg! Kjenner jeg blir enda mere glad i yrket mitt nå. Jeg har vært frisør (med læretiden) i 12 år, og har aldrig angret for valget jeg tok som 16 åring! Nå er jeg 29, og synes det er like spennende å dra på jobb hver dag! Gleden av å møte faste kunder som kommer tilbake gang på gang, år etter år, er fantastisk. Nye fornøyde kunder likeså! En skikkelig boost for selvtilliten! (En god lønn i seg selv) Den unner jeg deg! Og når det gjelder lønna til frisører så varierer jo det veldig alt etter salongen og deres ordninger. Uansett har man tariffavtalen i bunnen! Jeg personlig har kommet godt ut av det jobber på provisjon og tjener faktisk 150 000 mer enn min samboer i året! Og han er offentlig ansatt i kommunen vi bor!

    Ut i fra lesingen vet jeg at du kommer til å lykkes, du har skjønt det rett og slett! Og takk for at du deler det med andre!

    Håper Anonym som er bachelorstudent er kjempe stygg på håret og nedlesset i studielån!

    (Ja, Okei, flåsete og barnslig kommentar av meg, men men)

    Masse lykke til i læretiden!

    Mvh

    Line Haugerøy, Frisør! 👍
    Hilde
    23.03.2015 kl.19:31
    til anonym

    for en arroganse!

    Du burde skjemmes.
    Maiken
    23.03.2015 kl.19:45
    Så flott at du skriver ett innlegg om dette! Jeg skal selv starte lærlingetiden min nå til høst, og føler at mange prater "ned" på frisører. Vi frisører gjør så mye, og lever for at våre kunder skal gå fornøyde ut døren med en ferdig fin frisyre. Alt du skriver er som jeg skulle sagt det selv. Må takke for at du har skrevet dette innlegget! Det er delt på facebook :-) Klem <3
    Karina
    23.03.2015 kl.19:59
    Wow! Merkelig at folk kommer med slike enkle kommentarer! ("Bare frisør"...) Jeg blir alltid imponert når jeg får andre svar enn juss, økonomi og slikt til svar når jeg spør hva de jobber med/studerer. Sykepleier, frisør, gartner, annleggsarbeider - alle tunge yrker (ikke bare fysisk) hvor det er mye mer å lære enn folk virker å tro. Synd syns jeg.

    Bra med innlysende innlegg!
    23.03.2015 kl.20:45
    Bra innlegg! Folk er jo ikke klar over hvor FYSISK dette yrket er heller. Jeg måtte gi opp det å bli frisør fordi ryggen og skuldrene mine ikke tålte det, så jeg ble MEKANIKER istedenfor. Ironisk men sant! Frisører er noe vi alltid vil ha behov for også, for jeg vet ikke med dere andre, men hell no - jeg lar meg aldri klippe av en maskin.
    Bushra
    23.03.2015 kl.20:57
    Så bra! Jeg har selv valgt å studere språk, men har alltid elsket hår og sminke - og kunnskap om det. Elsker å dra til frisøren, og synes det er kjempetrist når folk ikke setter pris på det yrket kun fordi de klipper seg én gang i året.
    Lola
    23.03.2015 kl.22:06
    Hei! Kjempeinteressant innlegg. Har alltid lurt litt på hva man egentlig lærer som frisør, synes det virker som et spennende yrke. Synes du virker motivert og genuint interessert i faget ditt og det er slike mennesker vi trenger i alle yrkesgrupper. Jeg setter veldig stor pris på å ha en frisør som liker og er stolt av jobben sin (for det merkes) på lik linje som jeg setter pris på en glad og hyggelig ansatt på Rema. Selv er jeg utdannet tannlege men føler meg ikke hevet over noen annen i samfunnet fordi at jeg har 5 års universitetsutdannelse. Det viktigste er at vi har rett mennesker i rett jobb og at vi behandler hverandre med respekt. Selv om frisørutdanningen kanskje ikke har verdens mest kompliserte teori skal man ikke glemme at det krever solide praktiske ferdigheter for å bli god i dette yrket. Så jeg hyller dere flinke og interesserte frisører! Takk for at dere finnes.
    Ingrid
    23.03.2015 kl.22:12
    Jeg syns det er utrolig fint at du forteller folk at det er viktig å sette pris på den jobben man har og å like den. Sålenge man trives med det man gjør og har muligheten til å gjøre det, syns jeg man bør holde fast ved det. Det er ingen grunn til å ha en master i medisin dersom man går lei etter to år. Og det er heller ingen vits i å være frisør om man ikke liker det. Jeg tror man får det mye bedre med seg selv om man lærer seg å være stolt av det man liker å jobbe med!
    Hej
    23.03.2015 kl.22:31
    Kan ikke si meg mer enig. Det går ikke en dag uten an jeg gleder meg til å dra på jobb å få hjelpe andre mennesker med noe utrolig viktig; selvfølelsen.

    Vi som frisører gjør mye for at et menneske skal føle seg bra med seg selv. Ikke bare hjelper vi til med utseendet, men også med hva de føler og tenker. Vi blir ofte beskrevet som "hobbypsykologer", noe jeg vil påstå er en MASSIV underdrivelse. Når en person sitter i stolen din i flere timer, vet du veldig mye om personen når han eller hun drar, og du tar med deg det de har fortalt deg videre gjennom dagen. Har mistet tellinga på hvor mange som har kommet inn døra og fortalt at de må ordne seg på håret fordi de skal i begravelse til sine nære og kjære, og hvor mange som deler sine problemer om alt fra familieliv til skolegang og sykdommer.

    Vi hjelper så mange på så mange flere måter enn folk tror.

    Selv er jeg medfødt eksem og hadde min første prolaps da jeg var 14. Da jeg fortalte at jeg skulle bli frisør, fikk jeg "er det noe særlig da, du som sliter med helsa allerede?" Og "sikker på at det er så lurt da? Du kommer jo ikke til å vare lenge innenfor faget". Da jeg fortalte at jeg også ville gå videre med spesialeffekter, fikk jeg "tror du kan legge den ideen på hylla. Vanskelig å komme inn i det yrket" og "æsj, vil du bruke tiden din på det?". Her står jeg enda etter over to år uten noe som kan likne hverken sykmelding eller fravær.

    Men her er jeg, stolt av yrket mitt, og lever med problemene som om de ikke var der, og har INGEN tanker om å bytte fra et så fantastisk og givende yrke fordi jeg har noen hindringer i veien.

    MAKAN! Viljestyrke er tingen, kommer INGEN vei uten.
    Emilie
    23.03.2015 kl.22:45
    Jeg har alltid hatt stor respekt for frisører! Hår er en kunst, og selv om jeg selv er god på mya annen kunst er hår noe av det jeg bare ikke forstår selv, så STOR respekt til alle frisører!! Nydelig innlegg, var ikle klar over mye av det du skrev! Gøy å få litt innsikt :)
    Julie
    24.03.2015 kl.01:47
    Viste dere at det er 7 års utdanning for og bli frisør i f.eks. Tyrkia? Bare frisør sier noen av dere, dummeste jeg har hørt. Ta dere en bolle! Vet dere hva man skal gjøre hvis man får en allergisk reaksjon til hårfarging? Trukke det! Ikke være nedlatende mot andre bare fordi du velger å ta opp studielån og gå 3-6 år på høgskole eller universitet.

    Jeg syntes frisør er et flott yrke. Det er mange som ser ut som er troll når de kommer inn og kommer ut som en prinsesse. Dere gjør andre mennesker glade og fornøyde, vær stolt av det! Det gjør nemlig ikke alle med en bachelor eller master! 😉
    Drage
    24.03.2015 kl.10:36
    Synes der er så dumt med de som skal skrive nedlatende om andre yrker. Gjelder jo selvfølgelig alle, men spesielt de som tar universitet eller høgskoleutdanning trenger ikke være så høyt på strå bare fordi noen liker bedre å jobbe kreativt og praktisk. Går selv en yrkesfaglig linje og har vært borti litt av teorien til frisører på Vg2. Det er mye de skal kunne altså. Heldigvis har jeg ikke møtt mange negative holdninger når jeg sier jeg vil bli kostyme-syer, selv om det også er et "uviktig og dårlig betalt yrke". So what? Jeg vil heller jobbe med noe jeg brenner for, enn et godt betalt og prestisjefylt yrke jeg ikke har noen interesse i. Vet ikke med frisør, men som kostymemaker kan man faktisk ta Master. Hvis jeg går den veien, vil utdanningen min bli på totalt 9 år. "Bare" for å bli kostymemaker.
    JannaAmalie
    24.03.2015 kl.22:01
    Fy søren så bra skrevet! Jeg er selv 9 -10 måneder inni læretiden min. Er kjempe stolt av faget mitt og kunne ikke hatt en kjekkere jobb og ikke minst arbeidsplass!

    Så mye vi frisører må ha i kunnskap er helt helt rart, på en positiv måte heldigvis!

    Tenk så heldige vi er som alltid vil treffe på noe nytt og spennende!

    #LoveMyJob
    elise
    24.03.2015 kl.23:56
    Tusen takk for at du har satt ord på dette! Evig takknemlig faktisk.. kjenner meg så utrolig igjen. Hater at andre ser ned på oss frisører! Stå på😊 dette innlegget må bare deles med så mange vi kan 😄😄
    Ingrid Halvorsen
    25.03.2015 kl.01:32
    Jeg utdanner meg også som frisør, og er fullstendig enig i alt du skriver her, og syns det er trist at innlegget ditt ikke klarer å overbevise alle som blant annet tar høyere utdanninger på høyskolen og universitet. Syns det blir så dumt og får egentlig bare følelsen av at de som går på høyskolen blir fornærma fordi du snakker opp for faget.

    Folk tenker seg ikke om før de snakker, og jeg er intet unntak. Du kan tenke deg den smella jeg fikk tilbake da jeg for flere år siden snakket om hvor harry det var å være trailersjåfør, for lite tenkte jeg over at vi ikke hadde hatt den maten på hyllene i matvarebutikkene blant annet, hvis det ikke var for disse "harry trailersjåførene" jeg stolt snakket nedtalende om.

    Jeg skal innrømme at noen ganger synker jeg litt ned i stolen når jeg forteller om hva jeg vil utdanner meg som, jeg er den personen som unngår negative diskusjoner, men etter å ha lest dette, innser jeg at jeg er nødt til å begynne å stå opp for meg selv. Jeg NYTER å gjøre andre fine, jeg ELSKER å se de positive reaksjonene, for å ikke snakke om rosen jeg blir overøst av når alt er ferdig.

    Janteloven regjerer enda på høyt nivå, for det er jo ikke snakk om at vi som bare er frisører kan være stolte over yrket vårt ovenfor universitetutdannelsene til de andre, nei det ville jo blitt for dumt!
    Anon
    25.03.2015 kl.15:06
    Ærlig talt. Legg merke til hvordan mange her snakker like nedlatende til de som "er nedsyltet i studielån og har tatt 3-6 år på høgskole/universitet".

    Dere får det til å høres ut som at jeg skal gremmes fordi jeg valgte høgskoleutdannelse fremfor yrkesfag. Har også flere ganger hørt at folk velger allmenn kun fordi de ikke vet hva de vil med livet sitt. For å bli det yrket jeg studerer til så måtte jeg ta allmenn, selv om å ta yrkesfag frista mer. Hvis jeg skal regne på det slik dere gjør så har jeg altså gått 6 år skole for å bli sykepleier, 3 år videregående + 3 år høgskole. Jeg skal da få lov å være like stolt av det? Selv om jeg ikke tok yrkesfag? Det går begge veier. Dere kan ikke forvente at vi skal rose dere opp i skyene når dere kaster skitt på oss. Jeg respekterer frisøryrket og ville ha vært stolt om jeg hadde valgt det, men det gjorde jeg ikke. Man skal stå for de valga man tar.
    Nicoline
    25.03.2015 kl.21:57
    Kjempeflott innlegg! Er selv ferdig utdannet frisør og vært i faget i 6 år, og har hørt masse nedlatende. De skulle bare visst hvilken kunnskap og tålmodighet vi sitter på! GO US!!! ;)
    Mona
    26.03.2015 kl.00:09
    Hvor jobber du? For deg vil jeg gjerne betale for å fikse håret mitt. Veldig bra skrevet, her dobbeltbekrefter du at frisører ikke er frisører fordi de mangler akademiske egenskaper. Du er rasende-, overbevisende- og inspirerende-god til å skrive. Et par og/å feil bare, men det er det som er min jobb å se, det er det jeg driver med. Og der jeg tar deg på det, kan du le deg skakk på min hjemmeklippte lugg. Den er ikke fin.

    -Mona-

    (Journaliststudent, fordi hun trodde yrkesfaglig ville være for lite utfordrende. Beklager. Du har omvendt meg.)
    26.03.2015 kl.20:43
    Mona: Hei Mona! Takk for hyggelig tilbakemelding :) Jeg jobber på Glam frisør i Tromsø. Velkommen skal du være :)
    Mariann
    10.04.2015 kl.21:17
    Herlig!!!!

    Så utrolig flott og riktig skrevet.

    Masse lykke til videre i faget 😊

    Hilsen "bare frisør" med 19 års erfaring.

    Elsker faget mitt 😊😊
    Aleksander T
    29.06.2015 kl.10:43
    JEg er ikke frisør selv men har stor respekt for frisører.

    Som du skriver så er dette et yrke på lik linje med alle andre yrker, Samme som mitt yrke som er IT-konsulent så er frisør like krevende, og tungt, du må ha mye kunnskap og yrket og kunne mye om omfanget av dette.

    Og selv om jeg er en IT-konsulent så sitter jeg ikke foran PC skjermen og leker "nerd"

    Så Michelle, stå på og lykke til vider med utdanningen.



    Kommenter her
    Design og koding: Ina Anjuta