Den evige diskusjonen: Frisørprodukter, dagligvareprodukter, og produkter på nett (Michelle Ailèn)
Hjem Add Kontakt

47

Den evige diskusjonen: Frisørprodukter, dagligvareprodukter, og produkter på nett

Har det ikke vært en evig diskusjon da, dere? Vi snakker om nettbutikker som blivakker, strawberrynet ++++ der jeg sier at det er falske produkter, du sier det er bare utgåtte produkter, og venninnen din sier det er fantastiske produkter. Vi snakker om at du ikke har merket forskjell på håret ditt av å bruke first price shampooen fra når du brukte den svindyre shampooen frisøren anbefalte så varmt. Vell, jeg har lagt mye tid og arbeid inn i det, for jeg ønsker at dere skal forstå. Jeg ønsker at dere skal være sikker, forstå, og kunne begrunne argumenter dere eventuelt får fra venner/bekjente og forhandlere i nettbutikk/dagligvare. 

 

Så la oss starte!  

 

Hva betyr shampooen min da?  

 

Vaskestoffer (surfaktanter). Vanlige vaskestoffer er for eksempel sodium laureth sulfate, og sodium lauryl sulfate (ofte forkortet til SLS), ammonium laureth sulfate og ammonium lauryl sulfat (ofte forkortet ALS).

Skumbyggende ingredienser.Vaskestoffene skummer ikke, i motsetning til hva mange tror. At en sjampo skummer, garanterer dermed ikke for at håret blir renere. Vanlige skumingredienser er cocamide MEA og cocamidopropyl betaine.

Quats (quaternary ammonium compounds): Tilsettes for at håret skal bli lettere å gre. Eksempler kan være hydroxypropyltrimonium chloride, benzylmonium chloride og cetrimonium chloride.

Fuktbindere (humectants): Disse hindrer at håret tørker ut og gjør at håret føles tykt og mykt. Kjente fuktbindere er glycerin, sorbitol, hyaluron acid og propylene glycol.

Pleiestoffer: Gjør håret lettere å gre, gjør det mykere og blankere. Kjente pleiestoffer er for eksempel collagen, protein, aminosyrer, panthenol og triglyserider. Silikoner listes også opp under pleiestoffer/conditioning agents.

Thickeners, eller fortykkere direkte oversatt. Er ansvarlig for selve produktets konsistens, tekstur og hvordan det ser ut. Vanlige fortykkere er cetyl alcohol, stearyl alcohol,hydrogenated lanolin, glycol stearate og palmitic acid.

Konserveringsmidler. Dette må til for å holde bakterier og sopp unna. Vanlige konserveringsmidlene er parabener, disodium EDTA og phenoxyetanol.

Kilde: Don't go shopping for hair-care products without me av Paula Begoun

 

Og videre! 

 

Hvorfor burde jeg kjøpe shampoo fra frisør, fremfor å kjøpe i butikk? 

 

Hjelp, dette er et veldig følsomt tema og tråkke inn på! For her er det mange delte meninger.  

Du kan sitte i sofaen og lese deg grønn på innholdsfortegnelsen på frisørshampooen din og butikkshampooen din uten å finne noen stor forskjell. Den store forskjellen trenger nemlig ikke alltid å ligge i ingrediensene, men rett og slett i blandingsforholdet. En frisørshampoo kan inneholde flere, bedre og en større mengde med vaskestoffer, mens en butikkshampoo ofte inneholder flere, og mere av de skumbyggende ingrediensene. Derfor blir det trygt å si, at du tror håret blir renere med butikkshampoo, men det blir renere med frisørshampoo. Det er psykologisk bevist og nøye studert, at vi føler at vi blir renere jo mer det skummer. Morsomt, er det ikke? Men det er altså ikke alltid slik. En frisørshampoo har som hovedformål å rense, pleie og tilføre. Rense ut stylingrester og smuss, pleie hårstrå og hodebunn og tilføre fuktighet/volum, hva enn du behøver. En butikkshampoo har som hovedformål å rense, og selv om en butikkshampoo kan inneholde pleiestoffer vil den aldri ha samme blandingsforhold å kunne pleie på samme måte, eller rengjøre på samme måte.  

Det betyr ikke at butikkshampoo er dårlig, og det betyr heller ikke at det ikke fungerer for noen, for det gjør det. Men frisørshampoo har et bredere kombinasjonsutvalg. Der du på en dagligvarebutikk måtte kjøpe 5 produkter for å tilføre håret ditt det du trenger, trenger du kanskje bare 2 produkter fra en salong.  

 

La oss ta for oss et eksempel. Head&Shoulders har enten alle prøvd, eller hørt om. Den daglige Kari Nordmann velger denne umiddelbart da hun ser at det drysser fra hodebunnen i god tro om at den skal fikse det. Men gjør den det? Nei. For head and shoulders shampooen vil fjerne eventuell flass, og skrubber du godt fjerner den kanskje alt også... helt til dagen etterpå. For om du ikke ser det dagen etterpå, så ser du det etter en stund uansett. Det du vil ha, er en shampoo som fjerner og forebygger, for ingen ønsker at problemet skal komme tilbake. Men head and shoulders, vil, for eksempel, bare fjerne i en kort periode.  

Ta da en frisørshampoo. Både SP, Kerastase og Redken utmerker seg med en rekke produkter utviklet for hodebunnspleie og forebygging. Det Kari ikke visste når hun kjøpte shampoo var at hun har irritert og tørr hodebunn. Dette krever beroligende ingredienser som gir massevis av pleie og fuktighet. En irritert hodebunn kan klø fælt, og Kari trodde dette var på grunn av at hun hadde flass. Og kanskje venninnen til Kari hadde helt normal hodebunn og helt normalt hår, var veldig fornøyd med denne shampooen, men for Kari, så vil den ikke fungere i lengden. Skjønner dere hvor jeg vil med dette? 

 

Alle har forskjellige meninger, og forskjellige måter å redegjøre for meningene sine på. Det kommer tydelig frem hvilken side av streken andre mennesker står på i forhold til måten de argumenterer på 

 

En ung frisør skriver på sin blogg at "Butikkshampoo inneholder 80% vann og 20% silikon" 

Lise Holm-Glad, frisør og talsperson for dagligvaremerket Define uttaler at "Det er mange av de samme ingrediensene i frisørshampoo som i butikkshampoo.... Butikksjampoer har nødvendigvis ikke dårligere ingredienser, men kanskje tilsatt mindre av enkelte ingredienser, og i tillegg er det et smalere utvalg av spesialsjampoer i dagligvare. Hos frisør finnes det kanskje en sjampo som er spesialtilpasset for ditt hår eller problemområde. Du betaler selvfølgelig også for at frisøren anbefaler deg produktet. Det er dyrere å selge varer over disk, enn selvbetjening."  

Og DA beveger vi oss inn på noe ENDA mer spennende og diskutert, nemlig salg av frisørprodukter på nett. Men slapp av, det er en helt enkel forklaring på dette. 

 

Det har blitt skrevet mye og sagt mye. Fakta er, at per dags dato leverer INGEN av de store produktaktørene i frisørbransjen produkter til NOEN nettbutikker. Hvorfor? For de har ingen garanti eller måte å følge med på at deres produkter bli ivaretatt, fjernet fra varelagret når de har gått ut på dato, eller ikke blandet ut. Redken, bedhead, kerastase, wella sp ++ leveres kun fra leverandør i frisørsalonger. Så hvordan får de tak i disse produktene på nett? Store innkjøp fra konkursbo, kopiering, utblanding og kjøp fra andre land. Dette betyr at du kan være kjempeheldig. Du kan, få et produkt som ikke er gått ut på dato, som er helt nytt og nylig innkjøpt fra konkursbo og spare en 100 lapp. Eller kanskje rundt 50 kroner, for du må regne med frakt også. Jeg skal gi deg en nøyaktig oversikt over hva du sparer litt lengere ned her, men la oss fortsette med hvorfor du skal holde deg unna produkter som ikke er kjøpt i frisørsalong. Du risikerer nemlig å få produkter som er blandet ut eller gått ut på dato. Og hvis du ikke er den typen som spiser gammel ost, så vil du heller ikke ta gammel shampoo i håret ditt. Det jobbes mye med å stoppe denne typen produktsalg, men det er ikke lett i og med at det ikke finnes en direkte lov mot at det er ulovelig per i dag. Mange aktører har begynnt å merke flaskene sine på innsiden, slik at du, hvis du ønsker å klage på produktet ditt, kan sende inn flasken til merkeleverandøren og de vil kunne vite om produktet er genuint fra de, eller falskt.  

 
Min balsam og blivakkers bildeillustrasjon av min balsam. Nesten like, men ikke helt

Jeg bruker Redken diamond oil balsam for tiden. Denne kjøpte jeg for 289 kroner på frisørsalong. Blivakker påstår at veil. pris er 295 og de selger den for 199 kr. Kjøper du den har du allerede "spart" 90 kr i følge min pris, og 96 kroner i forhold til deres pris. Nå tilbyr blivakker gratis frakt, men i en annen nettbutikk vil fraktprisen ligge mellom 59-89 kroner. Som vil si, at du hadde spart fra 1-31 kroner. Slettes ikke mye penger å spare på å ta en såpass stor risiko å få et produkt som faktisk ikke fungerer. Det vil også være vanskeligere å måtte prøve å sende produktet tilbake for å kreve et nytt, enn det er å gå i butikk og klage. En annen forskjell er også at en nettbutikk har et vanvittig stort varelager, mens en frisørsalong har ikke det. Skal vi tro på blivakker har de, akkurat nå, 100+ tilgjengelig av min balsam fra redken. Frisørsalongen jeg kjøpte balsamen på hadde rundt 7. Det vil si, at blivakker burde selge 100+ stykker av min balsam, og alle andre produkt de har inne hvor det står en vag oppføring av lagerbeholdning, på 12 måneder. Jeg tror absolutt nettbutikken gjør det bra, men ikke SÅ bra. Det skal godt gjøres at over 100 stykker velger akkurat min balsam i løpet av 12 måneder. Og gjør de det, vil balsamen måtte kastes etter kanskje 3-4 måneders bruk fordi den "lukter rart". Det er ingenting merkelig med det, DU vet jo ikke når produktet ble pakket. I salong skiftes de ut raskt, med lav lagerbeholdning og fokus på å alltid ha "ferske" produkter i salong skal du bruke veldig lite balsam per vask for at du skal oppleve å ha en utgått balsam i håret ditt som må kastes. 

 

Er du enda uenlig med meg kan du sende en mail til hvilken som helst av de store merkeleverandørene selv og spørre, eller ringe hovedkontoret. Jeg forsøker ikke å lure noen. Du kan jo spørre deg selv, hvis du tror du sparer så mye penger på å handle frisørprodukter på nett: Tror du frisørsalongene ville vært fornøyd med å ikke få produktene like billig som nettleverandørene? Frisørsalonger har vært, og er fortsatt, merkevareprodusentenes største inntektskilde.  

Så hva vet vi?  
- Alt du kjøper av frisørprodukter på nett er en risiko
-  Du VIL merke forskjell dersom du bruker riktige produkter  
- Skummende shampooer betyr IKKE at håret blir renere
-  Har du kombinasjonshår/kombinasjonshodebunn er det KUN frisørshampoo som kan gi deg det riktige for ditt hår 
- Ingrediensene i butikk vs frisørprodukter kan være den samme, men blandingsforholdet er ikke likt 
- Vi skal respektere andres meninger om debatten og la folk bruke hva de vil i håret 

Aller viktigst av alt: HØR PÅ FRISØREN DIN! 
Frisører er fagfolk og de vet best. Selv om du har vært din egen hobbyfrisør i 10 år betyr det ikke at du i nærheten har like mye kunnskap som en utdannet frisør har. Det kreves enormt med kurs, kunnskap, og forståelse for å kunne kalle seg en god frisør. Den dagen du merker og ser en synlig forskjell i håret ditt er den dagen du bruker riktige produkter.

 

Happy hair day! 

 

Edit: Les også 
Daglig leder på Skin Tonic, Jekta Tromsø sitt innlegg om kosmetikk på nett: 
http://elinhs.blogg.no/1359932599_ikke_bli_lurt_kosmeti.html 
Offentlig redegjørelse angående paralellimport fra Redken: http://www.redken.no/diversion 
"Kjøpte mystisk sminke på nett": http://www.nrk.no/livsstil/kjopte-mystisk-sminke-pa-nettet-1.7974535 
Dermalogica om paralellimport: http://blog.dermalogica.no/?p=633 

 



  • 05.02.2014 kl.20:45
    Takk for et supert innlegg, håper flere skjønner dette ;)

    Ta gjerne en kikk på innlegget på bloggen min om litt av det samme ifht makeup!
    06.02.2014 kl.00:12
    Man må også huske at butikkshampoo ofte er dyretestet, og det gjerne i norge!! Så man støtter dyretesting ved kjøp av butikkshampoo!
    benedicte blagojevic
    06.02.2014 kl.00:58
    halleluja, endelig!
    M.L.
    06.02.2014 kl.08:07
    Har bestilt 3 flasker hårspray på nett (bli vakker) og sparte masse penger, trodde jeg. Samtlige 3 flasker gikk tett da jeg hadde brukt noe over halvparten. Måtte ta "toppen" av, skylle og stikke opp med ei nål. Endte opp med å kaste to av dem. Man gidder ikke å returnere en halv flaske spray, og da har man vel ikke spart noe likevel. En annen ting, det er viktig å støtte lokalt. Vi ønsker vel alle en frisør i nærheten :-)
    Catharina
    06.02.2014 kl.08:37
    Redken og kerastase er vel ikke førstevalget mot tørr og irritert hodebunn da de begge inneholder parfyme? Eller? Parfymen gjør vondt verre. Jeg jobber på apotek og får noen henvendelser i året på spesielt redken som de er blitt anbefalt hos frisør. Det har gjort plagene verre. Da er det bedre å anbefale de en mild sjampo som er uparfymert som eks. Aco eller decubal. Kjøpes på Boots apotekene. Så lenge det inneholder parfyme er det ikke et mildt produkt ment for dem som har kløe, meg bekjent.
    Ole-Jørgen
    06.02.2014 kl.09:15
    Jeg har prøvd ulike hårshampoo men ingenting slår frisørmerkene. De er noe dyrere ja, men det blir ikke mange kronene over et helt år. Og Redken sensitive er veldig bra for irritert hodebunn.

    Og angående dyretesting så er dessverre Redken på fy-listen i likhet med mange andre merker, men noen av frisørmerkene er godkjente. Det gjelder bare å velge de riktige så skjønner produsentene at vi forbrukere har makt :-).

    En app til telefonen som heter Dyretestet gir en grei oversikt, men det er lurt å oppdatere denne med jevne mellomrom.
    Mita
    06.02.2014 kl.09:45
    Jeg har sendt mail til Redken og spurt om feelunique.com solgte deres ekte produkter og fikk til svar at det gjorde de :)
    06.02.2014 kl.10:26
    Hei Michelle.

    Jeg har et forslag til deg. I stedet for å hevde dette uten å vite, så kontakt Loreal direkte i Norge, enten via telfon eller epost.

    Blivakker har solgt Redken i over 5 år. Vi har aldri hørt fra Loreal i Norge at vi selger falske varer. Så derfor er det merkelig at du vet dette:)

    Jeg håper virkelig du kontakter Loreal og ber om å få dokumentasjon på denne "breaking News" som du kommer med.

    Hvis Loreal hevder at vi selger falske varer og du får dette dokumentert, ja da skal du få 10.000 skattefrie kroner av blivakker rett inn på din konto.

    Ta utfordringen og kontakt Loreal i dag:)

    Einar fra blivakker.no
    06.02.2014 kl.10:32
    Hei!

    Jeg jobber i Blivakker.no . Jeg liker bloggere som tør å si sin mening! Men det er viktig å være nøye med kildehenvisninger.

    Michelle Frediksens påstand: "Fakta er, at per dags dato leverer INGEN av de store produktaktørene i frisørbransjen produkter til NOEN nettbutikker."

    Et fåtall av de tradisjonelle merkevareleverandører følger fortsatt praksisen der varene går igjennom mange fordyrende mellomledd(distributør, agenturholder, forhandler, frisør) før det ender hos forbruker. Denne praksisen fører til mindre konkurranse og kunstig høye priser for sluttkunder. Blivakker kutter ut fordyrende mellomledd og kjøper samtidig varer i store kvanta. Dermed kan sluttkundene kjøpe kjente merkevarer til mye lavere på Blivakker.no enn i frisører og butikker. Les hvordan dette foregår her: http://www.blivakker.no/kundesenter-hvordan-opererer

    Ved oppstart, kjøpte Blivakker.no nesten alle varer fra leverandører i andre EU-land fordi norske importører vegret seg mot å selge varer til nettbutikker. I dag kjøper Blivakker.no 60-70% av produktene sine direkte fra merkevareleverandører i Norge. Resten av varene kjøpes fra forhandlere i andre EU-land. Blant fagfolk kalles denne praksisen parallellimport. Muligheten til å parallellimportere varer bidrar til å økt konkurranse blant leverandører og lavere priser. I et 1999-studie utført på oppdrag fra konkurranseverket i Sverige ble det påvist at prisene til forbruker synker med 10-30% der det forekommer parallellimport. (kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/nouer/2001/nou-2001-8/7.html?id=143527 )

    Påstand: "Det er farlig å handle på nett"

    Denne påstanden oppstår i alle bransjer der nettsalg truer eksisterende aktører. I handelsrapporten til Handelsorganisasjonen Virke står det at 80% av nordmenn handlet på nett i 2013. At aktører som Joico og Dermalogica fortsatt jobber aktivt for å forhindre at varer blir solgt på internett er trist. I 2013 er det like trygt å handle i annerkjente nettbutikker som det er å handle i vanlige butikker. Butikker som ikke levererer varene får høre det på Facebook. Dette gjelder både nettbutikker og vanlige butikker! Les mer hva Klikk.no sier om de trygge nettbutikkene: http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article713901.ece

    Hvis du er usikker på hva som stemmer, les gjerne hva kundene til Blivakker selv sier: http://www.trustpilot.no/review/www.blivakker.no
    Duh
    06.02.2014 kl.13:33
    BliVakker selger nok mye, MYE mer enn 100 stk. av "din" shampoo i løpet av 12 måneder.
    Georg Husa
    06.02.2014 kl.13:38
    Her var det mye udokumentert vissvass fra en meget useriøs blogger. Ingen referanser fra vitenskaplige artikler og ingen dokumentasjon på noen av de til dels alvorlige påstandene. Et meget svakt blogginnlegg. Skjerpings!
    06.02.2014 kl.13:41
    Det er billigere i lengden for frisørsjampo, for man bruker mye mindre av den. En liten ders er nok.

    En annen ting som er en stor forskjell på butikksjampo og frisørsjampo er at de molekylene som er pleie stoffene i sjampoen er for store i en butikksjampo til at de kommer inn i håret. Så den pleien de mener man får av en butikk sjampo et bare tull.
    Jan
    06.02.2014 kl.14:09
    Her var det mye tull, udokumentert alt sammen.. Ta deg sammen Michelle!
    Jeanette
    06.02.2014 kl.15:00
    Kunne ikke vært mer enig, har Redken extreme fra blivakker og fra frisørsalong, jeg liker bedre den som er fra frisørsalong enn fra blivakker
    Ole R
    06.02.2014 kl.16:22
    Bra artikkel. Du løfter frem viktige poeng.

    Som tidligere selger for TIGI til norske frisørsalonger har dette vært et stadig voksende problem.

    Nå har jeg hoppet av bransjen men er fortsatt opptatt av problemstillingen, fordi jeg har venner og bekjente som benytter disse nettbutikkene fordi de skal spare noen kroner. Jeg tenker skal de på død og liv ha merkevare og kvalitet bør de også ha råd til å betale det den kvaliteten faktisk koster.

    MEn det er ett poeng du bommer på. Når du antar at 100 i antall er et stort volum for en sånn nettbutikk. Nei det er det ikke. Det er trolig en ukes omsetning. jeg hadde enkeltstående kunder, altså frisørsalonger, som kunne selge 100 enheter av ett produkt på en uke..... om kanskje ikke akkurat DEN ene utvalgte balsamen....
    06.02.2014 kl.19:51
    Karl Philip Lund:

    "At aktører som Joico og Dermalogica fortsatt jobber aktivt for å forhindre at varer blir solgt på internett er trist"

    Vell, dersom de jobber så hardt med det, hvordan kan dere selge disse merkene på deres hjemmeside? Siden du påstår at dere får levert varer direkte fra leverandøren uten mellomledd ville det vært å skyte seg selv i leggen fra Jocio og Dermalogica hvis de skulle sende varer direkte til dere og samtidig ta standpunkt på at de ønsker produktene sine vekk fra netthandelen.
    06.02.2014 kl.19:55
    Einar Øgrey Brandsdal: Hei, og hyggelig at du tok deg tid til å kommentere bloggen min! Jeg er absolutt ikke interessert i "skattefrie kroner" men takk for tilbudet uansett. Jeg kan absolutt kontakte Loreal direkte å få en bekreftelse fra de. Mener du at de har levert direkte til dere i 5 år og at dere er 100% autorisert til å selge Redken? Har DU noen dokumentasjon på at deres nettbutikk regnes som en autorisert selger av Redken? :)
    Fia
    06.02.2014 kl.21:30
    Jeg kjøpte Bare minerals fra coverbrands og hørte fra den norske distributøren at de ikke kjøper fra dem.

    Vil det si at de har fake produkter? Jeg føler meg lurt!

    Jeg har også hørt at ingen nettbutikker får selge redken på nett, så nå lurer jeg på om redken flaska fra coverbrands også er fake! Den lukter rart og har rar farge på flaskeN!!

    Bra at du tar opp slike ting!! TAKK!
    06.02.2014 kl.22:34
    Thanx!! Vanskeligere er det ikke👍
    06.02.2014 kl.22:44
    Fia: Dersom redken produktet ditt virker merkelig anbefaler jeg at du sender en mail direkte til redken og eventuelt sender inn flaska til de så de kan analysere. Det er kjempeviktig for redken og for deg i kartleggingen av hva som skjer med produktene som blir solgt på nett, hvordan de kommer dit, og hvorfor det skjer. Jeg anbefaler også at du kontakter bare minerals per mail, og også sender inn produktet der :) Lykke til!
    Vera L.Urban
    06.02.2014 kl.23:42
    Har du tenkt på hvor viktig det er med rene økologiske produkter? Mvh Vera L.Urban.
    Sofie
    07.02.2014 kl.02:18
    Det er jo alltid forskjell på en flaske fra eu og USA, f.eks.. Føler at all denne sytinga er for å redde inn hvorfor frisører har så sinnsyke priser
    07.02.2014 kl.08:21
    Loreal selger ikke produkter direkte til oss fra Norge.

    Men det er mange andre aktører i Europa som selger Loreal produkter til oss og en rekke andre nettbutikker. Det er dette som heter paralellimport.

    At Loreal sier at frisør er 100 % autorisert forhandler stemmer, men det gir dem ingen rett å nekte nettbutikker å selge samme produkter. Dette er et slags salgs gimmick for å tro at en frisør selger et annet produkt.

    Alle loreal produkter vi selger og frisører selger er nøyaktig det samme produktet. Produsert av Loreal. På alle flaskene vi selger og friøsrer selger er et det batchnummer på flasken. Dette nummeret forteller Loreal når produktet ble produsert og i hvilken batch. Dette produktet kan loreal når som helst sjekke opp i sine systemer. Dette nummeret er IKKE lov til å fjerne fra produktene. Så kjøper du et produkt uten et batchnummer, ja da ville jeg ha vært bekymret.

    Hvorfor ønsker fortsatt noen leverandører i Norge å ikke selge til nettbutikker?

    Alt dette handler om å kontrollere de skyhøye prisene som er i Norge. Norge er et vidtstrakt land og har få innbyggere. Dermed er logistikken i Norge komplisert og kostbar. Ergo prisene må bli dyre for at folk skal overleve.

    Men en nettbutikk har små kostnader, derfor kan vi selge billigere en frisørene.

    Betyr det at frisørene må legge ned på sikt? Nei overhodet ikke. Alle må klippe seg, og man har alltid kunder som ønsker å kjøpe produkter der og da og ikke er opptatt av å spare. Og så har man dem som er prisbevisste, de vil handle på nett. Men alt i alt så kommer begge parter til å overleve greit og det er rom for begge deler. Derfor tror jeg at i løpet av noen få år at nesten 100 % av merkevareinnehavene vil selge direkte til oss.

    Så Michelle igjen. Håper virkelig at du tar utfordringen å ringer Loreal i Norge. Det tar deg 5 min:)

    Hvis du skal komme med slike påstander så bør du i det minste ta en tlf eller sende eposter å høre om dine påstander stemmer. Det er ikke spessielt smart å skrive at blivakker selger falske varer uten å høre i forkant.

    Så vær så grei Michelle, kontakt dem, ikke si at jeg kan aboslutt kontakt dem. Men gjør det:) Ring nå!

    Du får 10.000 kroner av oss om du får dem til å bekrefte at våre produkter er falske. Det burdte være mer en god nok motivasjon for deg å bruke 5 minutter å sjekke om din påstand er sann:)

    Hvis du får en slik skriftlig dokumentasjon, ja da har du virkelig kommet med "Breaking News" :) Grip sjansen å ring nå:)
    Aina
    07.02.2014 kl.13:49
    Bra du tar opp dette!! Jeg har vært i kontakt med lore'al Norge om at lore'al produktene på nille ikke er fra lore'al Norge selv! Og det er en grunn til at frisørsalonger selv ikke handler fra utlandet. Nettopp for at vi vet aldri om produktene har vært i en conteiner i lengre periode i 40 kanskje mot 60 grader. Og i Norge er det strengere og tryggere krav enn i utlandet!
    Alias
    07.02.2014 kl.15:00
    At frisørsalongene selger produktene dyrere betyr ikke dermed at de kjøper de dyrere! Det var ikke et godt poeng;)

    Produktprisen skal dekke inn faste og variable kostnader, som salongene har mer av, husleie, strøm, lønn til ansatte, samt inntaksprisen på varer. Det er da vel naturlig at prisen da øker i forhold til en nettbutikk?;)
    Lisa
    07.02.2014 kl.15:09
    Hver eneste gang jeg har vært hos frisøren, så føler jeg at jeg blir prakket på en haug av ulike produkter som liksom skal være sååå "bra", men som egentlig er noe dritt. Merker som Redken inneholder masse forskjellige stoffer, i tillegg til parfyme. De gjør kanskje håret rent, men de sliter og tørker også ut håret. En shampoo og balsam som er økologisk og naturlig tror jeg er det viktigste.
    Kenneth
    07.02.2014 kl.16:52
    Enig med noe av det du skriver her, men den siste kommentaren din " Frisørsalonger har vært, og er fortsatt, merkevareprodusentenes største inntektskilde" må du nok undersøke nærmere. Jobber selv i bransjen og vet at 95 % av inntektene til de største leverandørene som Loreal å Wella kommer fra dagligvarehandelen Å kun 5 % fra Frisørsalongene.
    07.02.2014 kl.19:04
    Einar Øgrey Brandsdal: Gjør innlegget mitt deg så provosert at du føler for å gjenta deg selv fra 3-5 ganger i løpet av en og samme kommentar? Jeg har sendt loreal en mail jeg og avventer svar. Dette er kun for å få det sort på hvitt, for jeg vet allerede svaret, ellers hadde jeg aldri skrevet dette innlegget.

    Jeg har allerede takket nei til pengetilbudet ditt og håper du respekterer det og ikke nevner det igjen, takk :)

    Jeg forstår at blivakker er en privateid bedrift som ønsker å tjene penger som andre lignende aktører i bransjen. Men du klarer ikke snakke deg til at produktene deres er like gode, eller sammenlignbare, med de som selges i salong. Jeg spurte om dere var autoriserte selgere av Redken, et anerkjent varemerke innen loreal. Hvorfor svarer du ikke?

    Hvis ikke DERE får levert varer direkte fra loreal men fra andre kilder har ikke dere, eller vi som forbrukere noen garanti for at varen er ekte. Uansett hvor sikker du mener dine leverandører er, så gir det ingen garanti, for varen kommer ikke fra opphavsbedrift eller produksjonsted. Det blir det samme som at jeg starter med å levere melk til en kiosk. Jeg sier at det er ikke Tine som gir meg melken, men noen andre. Selv om melken "er" fra Tine. For alt du vet blander jeg den ut med vann og for alt du vet flytter jeg innhold fra en kartong til en annen.

    Du snakker om batchnummer, som om det har noe som helst å si. Svindlere er de aller beste forretningsmenn og følger godt med på oppdateringer bedriften gjør på sine produkter for å unngå kopiering. De kopierer dette også. Alt for et så ekte produkt som mulig. Alt for å tjene penger. Har du hørt om adobe? Mange av deres program kan lastes ned på nett for en prøveperiode, men må kjøpes og betales for å kunne brukes permanent da de behøver et serienummer. Det tar også rundt 2 klikk på google for å spare disse pengene og finne et falskt ett. Dette kan jo jeg også gjøre, men da støtter jeg jo industrien. Akkurat som at noen kan jo velge å handle hos blivakker. Enten er de heldig, enten er de uheldig (for det skal ikke mer enn et enkelt søk på google for å se, at enormt mange har motatt dårlige produkter fra blivakker) og tilslutt, så støtter de industrien.

    Jeg beklager om dette er provoserende men du får ikke meg til å endre mening :)
    07.02.2014 kl.19:05
    Vera L.Urban: Jeg har dessverre ikke så stor erfaring med økologiske produkter til hår og hodebunn, men dersom noen er oppdatert på temaet send meg gjerne en mail med informasjon! Det setter jeg kjempestor pris på :) michelleblogg@live.no
    07.02.2014 kl.19:07
    Lisa: Hmm, så trist du føler det sånn. man skal jo føle seg skikkelig fresh når man går ut av salongen. Men har du fått for mange produkter i håret ditt er det jo klart du føler det slikt. Hvis økologisk fungerer for deg, fantastisk, hold deg til det! Du kjenner tross alt håret ditt best selv :) Ha en fin dag!
    07.02.2014 kl.19:09
    Kenneth: De tallene er vell ikke helt riktig, i og med at wella og loreal ikke kun leverer produkter til salonger, men også nesten alt annet innen hår. Farge, vannstoff, diverse utstyr mm som absolutt har pris av betydning. Men det kan godt være dagligvarehandelen selger av konkurransedyktige prosenter :)
    Tina
    07.02.2014 kl.19:09
    Som frisør fryder jeg meg over innlegget! Flere ting flere ikke tenker på er fremstillingen av produktet, to ting kan inneholde det samme, like mye av alt, men fremstillingen er alfa omega! Tenk om du baker boller og har for varmt vann til gjæren, da er den ødelagt. Tror folk en shampoo til 39,90 er like god som en til 290? Det er prisforskjell for en gooood grunn!

    En annen ting er reklame, jo mer reklame du ser om noe, jo mindre penger er brukt på ingredienser og fremstilling og forskning, det er en fin tommelfingregel:-) Flott innlegg!!!!
    07.02.2014 kl.20:14
    Her sverger eg heller til økologiske produkter uten alt det de andre produktene inneholder. Fikk anbefalt produkter når eg var hos frisøren sist (har blandet hår) og de gjorde bare ting verre...kjøpte deretter en annen på butikken som fikk håret mitt til å føles som eg ville og ikke ble fett etter 1 dag. Dette har eg opplevd FLERE ganger :( MEN produktene eg sverger til er Kevin Murphy og håper heller de fleste går over til økologisk enn alt det andre skvipet frisørene pakker på oss. ( vet mange selger dette merket nå og kanskje andre FLOTT!!!)
    07.02.2014 kl.21:10
    fantastisk! ;)
    Kathinka B
    07.02.2014 kl.21:25
    Dette er bare tullball! Har handlet fra både blivakker.no og blush.no i mange år, handlet alt fra hårspray, shampo, stylingprodukter, sminke, parfyme.. Ja, you name it! Aldri.. Ikke EN gang har jeg opplevd noe negativt med produktene, har også flere venninner som jobber som frisører (Adam og Eva) , så har også fått varer fra frisørsalonger.. Har handlet samme parfyme/sminke fysisk over disk. Aldri opplevd noe forskjell :) like bra det man får kjøpt på disse 2sidene, og man får mere for pengen sine :) men skjønner jo at dere som jobber i parfymerier/frisørsalonger/hudpleie gjør alt dere kan for å skape tvil på produktene da dere selv taper masse penger :) syns det er supert at det finnes sider som blush og blivakker, dette skaper en priskonkurranse :)
    07.02.2014 kl.21:29
    Endelig noen som klarer å sette ord på det. Kjempebra :)
    sandria
    08.02.2014 kl.08:37
    Supert innlegg! Stå på! Elsker at du kan svare for deg og har sjekket opp fakta. Eg jobber i en salong der vi har Sebastian,sp,kerastase, Redken, Kevin murphy, moroccanoil, renati mmm. Og alle de har bekreftet til oss at de ikkje selger sine produkter til nettsider som driver netthandel! Så er noen fremdeles i tvil? Ring direkte til leverandøren og spør;)
    Synnøve
    08.02.2014 kl.20:19
    Kjøpte Tigi bed head fra blush, fikk 4* 750ml flasker og 1* 2000ml flaske. De var produsert i 2012 alle uten om 2 som va produsert i 2011.

    -hvor lenge holder sjampoo og balsam? Altså bedhead sine shampooer.

    -det står på siden deres at produktene er ekte og jeg mener produktene jeg har åpnet så langt lukter godt/god konsistens. Men mange mener dem er falske? Så er dem det?

    Mail: synnove.raad@hotmail.com
    09.02.2014 kl.15:08
    Synnøve: Hei! Shampoo og balsam har en holdbarhetstid på 12 måneder. Jeg ville kontaktet BedHead og omså sendt inn flaskene slik at de kunne sjekket de. Det er ingen 100% garanti for å si om produktene er ekte, falske eller utgått på dato med mindre man er veldig god å vurdere slike ting eller sender de inn til leverandøren. Men, det er en av risikoene med å kjøpe på nett, du har ingen garanti for at produktet er ekte og ferskt. Anbefaler å ta kontakt med BedHead uansett jeg, og masse lykke til!:)
    gitte
    09.02.2014 kl.22:25
    Anbefaler deg og andre denne siden:

    http://www.pureshop.dk/tjek-din-kosmetik

    oversikt over farlige stoffer i kosmetikk og frisørprodukter
    Jonas
    10.02.2014 kl.16:08
    Kjære Einar, http://www.redken.no/diversion.
    11.02.2014 kl.08:11
    Hei igjen Michelle.

    Tine Melk eksempelet ditt er interessant og relevant.

    Hvis du hadde måttet betale 150 kroner for en liter Tine Melk på Rema 1000, og Tine samtidig hadde nektet å selge varer til andre butikker, så hadde du antageligvis søkt etter andre alternativer. I tillegg hadde du blitt ganske irritert på Tine?

    Heldigvis er Tine litt smartere enn mange av kosmetikkselskapene (kanskje litt pga. konkurranse fra Q-Melk?) og med litt hjelp fra myndighetene. Istedenfor å spre rykter om at andre dagligvarebutikker vanner ut melken og/eller piratkopierer melken(!), så selges Tine Melk også via andre.

    Grunnen til at nettsider som www.blivakker.no selger så mye produkter til lave priser, er fordi den tradisjonelle kosmetikkindustrien tar seg meget godt betalt og har mange fordyrende mellomledd på veien til deg som kunde. I mange tilfeller betaler faktisk frisørene mer i innkjøpspris enn det nettbutikkene selger varene ut for.

    For noen år siden nektet alle de store merkevareleverandørene i Norge å selge produkter til Blivakker og andre nettbutikker. Dermed måtte Blivakker handle fra autoriserte forhandlere innenfor EU/EØS. Dette er fullstendig lovlig og myndighene oppfordrer til det gjennom det såkalte konsumpsjonsprinsippet . Nå har de fleste merkevareleverandørene forstått at internett har kommet for å bli og at mange ønsker kunder foretrekker å handle på nett.

    I 2014 kjøper Blivakker.no ca. 70% av varene sine direkte fra den norske delen av de store merkevareleverandørene. At noen aktører fortsatt nekter å selge via nettbutikker er mer et tegn på dårlig lederskap enn på noe annet.

    Nettbutikker som Blivakker bidrar til å øke konkurransen i markedet. Dermed blir prisene til deg som forbruker lavere og kosmetikkselskapene tvinges til å bli mer effektive.

    Er du i tvil om Blivakker leverer ekte varer og god service, les hva nesten 3000 kunder mener:

    http://www.trustpilot.no/review/www.blivakker.no

    Her finner du både negative og positive kommentarer.

    Og til slutt. Ja, jeg jobber for Blivakker.no

    Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål. Fortsett å skriv interessante og engasjerende bloginnlegg:)
    Bente
    11.02.2014 kl.17:16
    Hei :)

    Jeg er veldig plaget av eksem i hodebunn ved bruk av "feil" hårprodukter, kan derfor ikke bruke vanlige butikk shampoer/balsamer. MEN etter å ha kjøpt Redken hos min frisør i x antall år så har jeg gått over til Redken fra Blivakker.no, seriøst- For meg virker det som om det er den samme som hos frisøren (ellers er jeg kurert for kronisk eksem). Tidligere hadde jeg blodige partier i hårbunn etter "ufrivillig" å ha satt mine negler ned i hårbunn for å klø, dette er nå helt borte. Har brukt Redken fra Blivakker nå i 1 1/2 år.........Hva som er tilfelle angående opphav fra de forskjellige stedene vet ikke jeg, men jeg har ikke tenkt å bytte med det første :)
    12.02.2014 kl.13:30
    Hei igjen Michelle.

    Tine Melk eksempelet ditt er interessant og relevant.

    Tine Melk selger varer i de fleste dagligvarebutikker(Rema, Rimi, ICA, Narvesen). De ønsker å gjøre det enkelt for folk å handle Tine produkter og samtidig selge mest mulig.

    Hvis du hadde måttet betale 150 kroner for en liter Tine Melk på Rema 1000, og Tine samtidig hadde nektet å selge varer til andre butikker, så hadde du antageligvis søkt etter andre alternativer. I tillegg hadde du blitt ganske irritert på Tine?

    Heldigvis er Tine litt smartere enn mange av de største kosmetikkselskapene (kanskje litt pga. konkurranse fra Q-Melk?) og med litt hjelp fra myndighetene. Istedenfor å spre rykter om at andre dagligvarebutikker vanner ut melken og/eller piratkopierer melken(!), så selges Tine Melk også via andre.

    Grunnen til at nettsider som www.blivakker.no selger så mye produkter til lave priser, er fordi den tradisjonelle kosmetikkindustrien tar seg meget godt betalt og har mange fordyrende mellomledd på veien til deg som kunde. I mange tilfeller betaler faktisk frisørene mer i innkjøpspris enn det nettbutikkene selger varene ut for.

    For noen år siden nektet alle de store merkevareleverandørene i Norge å selge produkter til Blivakker. Dermed måtte Blivakker handle fra forhandlere innenfor EU/EØS. Dette er fullstendig lovlig og myndighene oppfordrer til det. Nå har de fleste merkevareleverandørene forstått at internett har kommet for å bli og at mange ønsker kunder foretrekker å handle på nett.

    I 2014 kjøper Blivakker.no ca. 70% av varene sine direkte fra den norske delen av de store merkevareleverandørene. At noen aktører fortsatt nekter å selge via nettbutikker er mer et tegn på dårlig lederskap og manglende kundeforståelse enn på noe annet.

    Nettbutikker som Blivakker bidrar til å øke konkurransen i markedet. Dermed blir prisene til forbruker lavere og kosmetikkselskapene tvinges til å bli mer effektive.

    Alle kunder som handler på Blivakker.no, blir bedt om å gi tilbakemelding. Her kan du lese hva over 3000 kunder mener om Blivakker:

    http://www.trustpilot.no/review/www.blivakker.no
    24.02.2014 kl.23:03
    Jeg blir alltid glad når jeg ser at bloggere tar opp dette! Det er så trist at intetanende nordmenn blir lurt fordi de tror at nettbutikker automatisk er trygge fordi de er norske.

    MEN, det finnes mange nettbutikker som selger ekte varer, og det inkludert Redken, Kerastase, etc. Jeg tenker hovedsaklig på de engelske nettbutikkene nå, der du kan spare penger og få ekte vare. Da betaler du det samme som du ville gjort i UK. Men da er det jo selvfølgelig ikke de norske som leverer, men i andre land leverer de ofte til et fåtall butikker. Jeg handler nesten bare på feelunique.com, og de selger det meste av merker, og helt ekte. De merkene som har liste over nettbutikker som selger de ekte varene deres, har alltid FU.com på listen.

    Jeg syns forresten det er ekstra shady at blush og blivakker bruker så mye penger på å forfølge bloggere og legge igjen lange kommentarer på bloggene deres. Det sier jo litt om hva slags bedrift det er snakk om, nemlig en bedrift som har noe å skjule!
    Hanne
    24.06.2015 kl.07:22
    Jeg er frisør selv og har lenge irritert meg over at produktene jeg har i salongen fint kan kjøpes på nett til under halv pris.

    Nå har det seg slik at flere leverandører av frisørprodukter selger sine produkter til nettbutikker. Det vet jeg fordi jeg har fått ett skriv om dette gjennom frisørbladet. Den leverandøren jeg vet at ikke selger til nettbutikker (foreløpig) er cutrin.

    Det er synd, for det går utover eksklusiviteten på produktene samt at dette påvirker frisørenes lønn.
    Teresa
    24.06.2015 kl.17:34
    Michelle : Jeg lurer på om du noengang fikk svar fra L'oreal ?

    Jeg har kjøpt Redken shampoo for farget hår fra lookfantastic.com i flere år, og flasken, og lukt er akkurat samme som fra frisøren.

    Det er også billigere enn blivakker.no, og fri frakt fra England !!



    Kommenter her
    Design og koding: Ina Anjuta